Vaccinatiebereidheid stijgt niet

Voorlichtingscampagne vaccins werkt niet: vertrouwen neemt af

25 maart 2021 09:46
Beeld © ANP

De grote voorlichtingscampagne die het ministerie van Volksgezondheid dit jaar is gestart om mensen warm te maken voor een coronavaccin werpt nog geen vruchten af. Geen van de hoofddoelen wordt gehaald. Sterker nog: het vertrouwen in de veiligheid van vaccins neemt juist af. Ook de vaccinatiebereidheid stijgt niet.

Dat blijkt uit een onderzoek naar het effect van de voorlichtingscampagne dat het ministerie zelf heeft laten uitvoeren.

Vertrouwen daalt juist

Het belangrijkste doel van de campagne is om het draagvlak voor vaccinatie te vergroten en mensen te informeren over de veiligheid van de vaccins en het vaccinatiebeleid. Van enig succes op die fronten blijkt nog geen sprake.

"Het vertrouwen in de veiligheid van het vaccin en de aanpak van het vaccinatieprogramma, dalen beide ten opzichte van het niveau in december 2020", is de hoofdconclusie die wordt getrokken.

Sinds halverwege januari gaat het bergafwaarts met het vertrouwen in het vaccinatieprogramma. Over de werking en de veiligheid zijn mensen sinds begin februari meer gaan twijfelen.

"Het vertrouwen in de veiligheid daalt"

Vaccinatiebereidheid niet gestegen

Inmiddels denkt een op de tien ondervraagden dat vaccins helemaal niet helpen bij het onder controle brengen van de crisis. Het aandeel mensen dat veel vertrouwen heeft in de werking van de vaccins daalde juist van 60 procent naar ongeveer 50 procent.

En dat heeft blijkbaar ook zijn weerslag op de intentie van mensen om zich te laten vaccineren. 70 procent van de mensen zegt zeker of waarschijnlijk een prik te willen. Dat is net zoveel als voor de start van de campagne en net iets minder dan in januari.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Grote versoepelingen? Eerst nog even 3,5 miljoen 60-plussers vaccineren

Het aantal mensen dat nog niet zeker is, of zeker géén prik wil blijft ondanks de campagne ongeveer gelijk.

Gedoe met AstraZeneca

Het ministerie wijst er in een reactie op dat het effect van de campagne ook door factoren van buitenaf wordt beïnvloed. Vaccinleveringen zijn regelmatig te laat en van sommige fabrikanten komen tientallen miljoenen vaccins minder dan gepland. 

"Ook de tijdelijke pauze in het vaccineren met het AstraZeneca-vaccin zal een effect hebben op de vaccinatiebereidheid. Daarom zetten we in de campagne momenteel vooral in op goede voorlichting over de veiligheid en mogelijke bijwerkingen van dit vaccin", laat een woordvoerder weten.

Website? Welke website?

Maar ook met de kennis over het vaccinatieprogramma gaat het eerder slechter dan beter, zo blijkt uit de rapportage. Het aandeel van de ondervraagden dat weet dat eerst kwetsbare mensen en zorgmedewerkers worden ingeënt is afgenomen. Ook zijn minder mensen ervan overtuigd dat alle noodzakelijke stappen zijn doorlopen bij de ontwikkeling van de vaccins.

Al die informatie zouden burgers ook op kunnen zoeken op coronavaccinatie.nl, maar ondanks de campagne is twee derde van de ondervraagden niet bekend met die website. Sinds eind-december is dat ook niet toegenomen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Rutte: coronamaatregelen loslaten in kerk Urk is onverstandig

Het ministerie blijkt zich nog niet zoveel zorgen te maken over het ogenschijnlijk uitblijvende succes van de campagne. "Het gaat vooral om doelgroepgerichte communicatie. Veel mensen zijn vanwege de schaarste aan vaccins nog niet aan de beurt. Daarom zullen veel mensen denken: ik zie het wel als ik wel aan de beurt ben."

Het is daarom de bedoeling dat de campagne aansluit bij de groep die op dat moment wordt gevaccineerd. Daarom bereikt de campagne niet meteen iedereen, aldus de woordvoerder.

Miljoenen

Dat de campagne voorlopig niet echt aanslaat, is niet omdat er geen moeite wordt gedaan. Zo zijn er reclames te zien en te horen waar je maar wil: op tv, radio, social media, in kranten en online.

Ook wordt er serieus geld tegenaan gegooid. Voor de campagne is zo'n 6 miljoen euro uitgetrokken, laat het ministerie weten. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van