Personal finance

ABN Amro schikt in zaak over hypotheekrente, maar niet iedereen is blij

14 februari 2020 16:03 Aangepast: 14 februari 2020 16:21
Beeld © ANP / Getty

Een groep klanten van ABN Amro krijgt een deel van de door hen betaalde hypotheekrente terug van de bank. Dat is de uitkomst van een jarenlange twist tussen ABN Amro en klanten met een zogeheten euribor-hypotheek. Maar niet iedereen is tevreden. "Het gaat om het principe."

In de periode 2005-2009 kon je bij ABN Amro en andere banken een hypotheek afsluiten tegen een variabele rente. Die rente was gekoppeld aan de euribor, de rente die banken elkaar onderling berekenen als de ene bank van de andere wil lenen.

Opslag

Je hypotheekrente bestond in dit geval uit de euriborrente plus een opslag. Je moet een beetje lef hebben voor een variabele hypotheekrente. Je weet immers niet zeker wat je maandlasten zijn.

Niet veel klanten sloten zo'n hypotheek af, maar zij die het wel aandurfden bleken spekkoper. Sinds 2009 daalde de euribor flink en is nu zelfs negatief. Dat betekent dat zij nu relatief gezien een behoorlijke lage rente betalen. Maar die moet eigenlijk nóg lager zijn, vinden klanten.

Onvrede

Want, vanwege die almaar dalende rente vonden banken een dergelijke hypotheekvorm niet langer rendabel. Hypotheekverstrekkers, waaronder ABN Amro, verhoogden daarop de afgesproken opslag. Tot onvrede van de klanten.

In 2009 ging de opslag van 0,5 procent naar 1 procent. In 2012 van 1 naar 2 procent. Daarna daalde die weer naar zo'n 1 procent nu. De euribor daalde, dus hun uiteindelijke variabele rentepercentage bleef in principe laag ten opzichte van andere hypotheekvormen.

Conflict

Een deel van de ontevreden klanten verenigden zich in Euribar, en vochten de renteverhoging aan. De schikking die vandaag bekend is geworden betekent het einde van het conflict tussen deze groep klanten en de bank. Een andere groep legt zich er nog niet bij neer.

Ruud Leyendekker is aangesloten bij Stopdebanken.nl, en heeft geen goed woord over voor de deal van Euribar. Zijn hypotheekrente mag dan nog altijd laag heten, maar het gaat om het principe, zegt hij tegen RTL Z. Want, afspraak is afspraak en de bank was daar destijds zelf bij.

2025

In de deal met belangengroep Euribar belooft ABN Amro ruim 62 procent van de opslagverhogingen in 2009 en 2012 terug te betalen aan klanten. Klanten krijgen dus niet het hele teveel betaalde bedrag aan opslag terug.

Miniatuurvoorbeeld
Huis kopen

Een hypotheek en geld toe, sprookje of haalbaar?

Maar het belangrijkste struikelblok voor Leyendekker en de zijnen is het feit dat ABN Amro de renteopslag tot 2025 wil vastzetten op 1 procent. "Terwijl mijn opslag 0,75 procent moet zijn en dat nu ook is", vertelt Leyendekker. Hij zou er dus op achteruit gaan. 

10.000 euro

Inmiddels heeft Leyendekker recht op zo'n 10.000 euro van ABN, stelt hij. "Een kleine 8500 euro aan teveel betaalde opslag, 1000 euro aan wettelijke rente en nog zo'n 900 euro aan juridische kosten."

In eerdere rechtszaken werden de ontevreden klanten in het gelijk gesteld, maar ABN Amro behaalde in hoger beroep een overwinning bij de Hoge Raad. Die oordeelde dat een beoordeling door het gerechtshof moest worden overgedaan.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore