Personal finance

Supermarkten verhoogden veel prijzen in 2019: check hier de verschillen

25 december 2019 09:43 Aangepast: 25 december 2019 13:45
Beeld © RTL Z

Consumenten waren het afgelopen jaar meer geld kwijt in de supermarkt. De prijzen van talloze producten gingen omhoog. Dat komt voor een groot deel door de btw-verhoging, die het kabinet dit jaar invoerde. 

Sinds 1 januari betaal je meer belasting over de boodschappen die je koopt. In plaats van 6 procent in 2018 werd dat dit jaar 9 procent. 

'Boodschappenlijstje' 

Maar in veel gevallen bleef het niet bij die prijsverhoging, blijkt uit gegevens van databedrijf Superscanner, dat de prijzen van supermarkten bijhoudt. Op verzoek van RTL Z vergeleek Superscanner de prijzen van een ‘boodschappenlijstje’ van een week voor een gezin. 

Op de lijst staan 44 artikelen, variërend van pastasaus tot toiletpapier en snoep. Consumenten die eind vorig jaar een karretje boodschappen haalden bij Albert Heijn, Jumbo, Coop en Plus betaalden tussen de 2,4 en 4,9 procent meer bij de kassa dan vorige week. Vooral een pot A-merk pindakaas werd duurder: die prijs ging bij veel supermarkten met 60 cent omhoog. 

109,96 euro

Wie boodschappen doet was dit jaar het duurst uit bij Coop, op de voet gevolgd door Plus. Jumbo bleek het goedkoopst. Wel was de prijsstijging voor dit boodschappenlijstje daar het stevigst, tot wel 4,9 procent. Bij marktleider Albert Heijn rekenden klanten dit jaar 109,96 euro af, ten opzichte van 105,68 euro een jaar geleden. 

(Tekst gaat verder onder tool. De hele lijst vind je onderaan dit artikel.)

Deze vergelijking richt zich op een selectie van producten, maar eerder dit jaar stelde het CBS al vast dat de prijzen van voedsel in geen tien jaar zo hard waren gestegen als in 2019. Het CBS verklaarde dat aan de hand van de btw-verhoging. 

Vervolgens bleek dat veel supermarkten hun prijzen na verloop van tijd afronden naar een ‘lekker’ bedrag. En dat is een prijs die eindigt op 99 cent. "Dat heeft een aantrekkelijk effect op de consument, omdat het goedkoper aanvoelt dan een prijs die eindigt op 0", zei supermarktonderzoeker Mathijs Neppelenbroek eerder tegen RTL Z.

(Tekst gaat verder onder grafiek.)

Waarom ging de btw omhoog?

De btw - die dit jaar vijftig jaar bestaat - voor levensmiddelen ging omhoog, van zes procent naar negen procent. Dat betekent dat voor elk product dat je koopt incasseert de overheid een belasting van negen procent van de prijs van het artikel. 

Kost een appel bijvoorbeeld 1 euro, zonder btw? Dan moet je bij de kassa 1,09 euro afrekenen. Die negen cent gaat naar de schatkist. 

Het kabinet koos voor deze belastingverhoging, omdat het op andere terreinen de belasting verlaagde. Zo is de inkomstenbelasting bijvoorbeeld omlaag gegaan in 2019, waardoor je nettoloon is gestegen. Uit koopkrachtplaatjes voor 2019 blijkt dat je netto onderaan de streep meer zou moeten overhouden, maar die ramingen kloppen zelden precies. 

Miniatuurvoorbeeld
Btw = jarig

Stijgende prijzen, vollere schatkist: btw viert vijftigste verjaardag

Methode

Superscanner vergeleek de prijzen van genoemde producten in week 51 van 2018 en 2019. Jumbo hanteert niet in elk filiaal dezelfde prijzen. Voor deze vergelijking is gekozen voor een filiaal in het midden. Bijvoorbeeld een pakje boter kon in week 51 van dit jaar bij Jumbo 2,16 euro (hoog), 2,09 euro (midden) of 2,06 euro (laag) kosten. In onderstaande tabel is dan 2,09 euro opgenomen. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore