Personal finance

Elektrische auto blijft voor meerderheid onbereikbaar

05 december 2019 21:11 Aangepast: 06 december 2019 09:10
Beeld © ANP

De ANWB verwacht komend jaar een doorbraak in de verkopen van elektrische auto's aan particulieren. Toch blijft voor het grootste deel van de Nederlanders een elektrische auto vooralsnog onbereikbaar.

De ANWB verwacht dat komend jaar 'enkele duizenden' particulieren een elektrische auto zullen aanschaffen. De organisatie spreekt van een doorbraak, omdat het tot nu toe bijna uitsluitend zakelijke rijders waren die overstapten op elektrisch, gesteund door een gunstig bijtellingspercentage.

"Je hebt ook wel particuliere rijders met een elektrische auto, de early adopters, maar het zijn er weinig en ze zitten vooral aan de bovenkant van de markt", zegt Marco van Eenennaam, projectleider elektrisch rijden bij de ANWB. Hij publiceerde gisteren voor het derde jaar op rij de Elektrisch Rijden Monitor, waarin trends op het gebied van elektrisch rijden in Nederland in kaart worden gebracht.

De term doorbraak suggereert dat elektrisch rijden volgend jaar bereikbaar wordt voor Jan Modaal, maar zover is het nog niet, erkent Van Eenennaam. "Voor het overgrote deel van de Nederlanders is dat niet aan de orde."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Ook particulier stapt over op elektrische auto'

Helft heeft te weinig budget

Ruim de helft van de consumenten heeft een budget van minder dan 20.000 euro voor de aanschaf van de volgende auto, blijkt uit de Monitor. Daarmee kunnen zij zich geen elektrische auto veroorloven. De goedkoopste modellen op de markt hebben namelijk een adviesprijs van 22.360 euro, volgens de Elektrische Voertuigen Database. Daarvoor koop je een elektrische Peugeot iON of een Citroën C-Zero.

"Het is vooral de groep met een budget tussen de 20.000 euro en 40.000 euro voor wie een elektrische auto een serieuze optie begint te worden", zegt Van Eenennaam. Slechts 15 procent van de Nederlanders die de ANWB heeft ondervraagd, heeft een budget van meer dan 20.000 euro. Een derde van de ondervraagden weet nog niet precies wat het budget zal zijn.

Nauwelijks occassions

Een bijkomend probleem voor mensen met een klein budget, is dat er op de tweedehandsmarkt nog nauwelijks elektrische auto's te vinden zijn.

De belangrijkste bron voor de tweedehandsmarkt zijn leaseauto's. De vuistregel is dat leasebedrijven hun auto's na vijf jaar verkopen als occasion. Vijf jaar geleden kochten zij op elektrisch gebied vooral de duurdere modellen, zoals de Tesla model S.

"Die kosten tweedehands nog steeds 40.000 tot 50.000 euro", zegt Van Eenennaam. "Als je kijkt wat er de afgelopen jaren op de leasemarkt is gekomen, dan heb je het al over beter betaalbare modellen met een behoorlijke actieradius, van 300 tot 400 kilometer. Die zul je over drie tot vier jaar op de tweedehandsmarkt tegenkomen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dit moet je weten voordat je een elektrische auto koopt

Private Lease

Wie niet in een keer 25.000 euro wil uitgeven, maar wel een paar honderd euro per maand kan missen, zou kunnen kiezen voor private lease. Volgens Van Eenennaam vormen elektrische auto's een interessante investering voor financiers, omdat ze hun waarde relatief goed behouden.

"Veel van hen stappen nu in de markt van private lease, waardoor de prijzen snel omlaag gaan", zegt hij. "Je kunt tegenwoordig voor 199 euro per maand een elektrische Skoda Citigo of Volkswagen Up leasen. Die kosten nieuw rond de 25.000 euro."

Wanneer elektrisch rijden dan wel beschikbaar wordt voor de gemiddelde autorijder, kan Van Eenennaam niet zeggen. "We hebben altijd gezegd ergens tussen 2023 en 2025. Maar we zijn eigenlijk verrast door de sterke prijsdaling die we nu zien. Dus dat zal misschien eerder 2023 worden dan 2025. Maar er gebeurt heel veel op deze markt, dus dat moeten we van jaar tot jaar bekijken."

Verbetering op alle punten

Volgend jaar komt het kabinet met een aanschafsubsidie voor elektrische auto's, gericht op particulieren. Hoe de subsidie er precies uit zal zien is nog niet bekend, maar het zal een belangrijke steun in de rug zijn voor particuliere autokopers, denkt de ANWB. De aanschafprijs was voor hen immers altijd het grootste struikelblok om een elektrische auto te kopen.

Andere redenen waarom consumenten afzien van het kopen van een elektrische auto zijn de beperkte actieradius, het gebrek aan laadpalen, en het summiere aanbod van elektrische modellen.

Op al deze punten is verbetering te zien. De gemiddelde actieradius van de auto's neemt toe en er komen steeds meer laadpalen bij. Als gevolg daarvan vinden steeds minder consumenten de actieradius een struikelblok. Daarnaast komt er steeds meer keuze. Volgend jaar brengen veel merken een of meerdere nieuwe modellen op de markt, vooral in de categorie onder de 50.000 euro.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore