Personal finance

Moeilijke klus: zo vertellen fondsen hun leden over pensioenkortingen

20 oktober 2019 18:28 Aangepast: 21 oktober 2019 13:51

Pensioenfondsen bereiden hun deelnemers en gepensioneerden voor op verlagingen van de pensioenen. Dat kan bij sommige fondsen oplopen tot enkele tientjes per maand. Er lijkt geen ontkomen aan. Maar hoe breng je dat nieuws nou aan je deelnemers?

Voor pensioenfondsen PME en PMT bijvoorbeeld, lijkt er echt geen ontkomen aan. Kortingen tot mogelijk 7 procent zijn daar volgend jaar nodig om de dekkingsgraad omhoog te krijgen. De fondsen houden daarom elke maand bijeenkomsten door het land.

"We willen dat mensen niet voor verrassingen komen te staan", laat PME-woordvoerster Ellen van Amersfoort weten. "Het is zuur nieuws en vervelend om te horen. Op deze manier hopen we dat mensen die de kortingen direct gaan merken in de portemonnee er rekening mee kunnen houden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Pensioenkorting: hoe werkt dat en wat gaat er ongeveer af dan?

Luchtig de zaal uit

Bij zo'n bijeenkomst wordt goed nagedacht hoe de boodschap verteld moet worden. Afgelopen maandagmiddag in het Gooiland in Hilversum begint het programma met een deskundige die de stand van het fonds uitlegt. Daarna volgen vragen vanuit de zaal. "Deze bijeenkomsten zijn bewust naar de gepensioneerden toe. Zij gaan straks de gevolgen het eerst merken. Daarom willen we deze mensen persoonlijk het hele verhaal vertellen."

Daarvoor is het wel belangrijk dat de pensionado's naar de zaal toekomen. En daarvoor roepen PME en PMT de hulp in van niemand minder dan Jörgen Raymann. Het programma eindigt met een half uurtje cabaret. "Pensioen is niet een onderwerp dat iedereen aanspreekt. Een ludieker programmaonderdeel zorgt er ook voor dat mensen willen komen. En je gaat wel met een iets luchtiger gevoel de zaal uit."

Cabaret Jorgen Raymann

Toch snapt Van Amersfoort de mensen die kritiek zouden hebben op het cabaretstuk van Raymann ook wel. "Als het impact zou hebben op de geldstroom voor de pensioenen zouden we het ook echt niet doen hoor. Dat heeft het niet", zegt Van Amersfoort. Maar wat Raymann precies voor zijn optreden krijgt, wil het fonds niet zeggen, vanwege de privacy van de artiest.

PME en PMT doen meer dan alleen bijeenkomsten. Er zijn nieuwsbrieven, berichten op sociale media en ze gaan experimenteren met een open huis. "We gaan een pilot houden waarbij deelnemers langskomen op kantoor. We willen alles proberen om zoveel mogelijk begrip te krijgen voor de situatie."

Dat is een behoorlijke uitdaging voor de fondsen, vertelt Van Amersfoort. "Het blijft erg moeilijk omdat je onzekerheid moet communiceren. We weten nog niet precies hoe groot de kortingen gaan moeten zijn. Pas als we dat weten, en dat is begin volgend jaar, kunnen we de persoonlijke consequenties per deelnemer in kaart brengen."

Webinars, social media en een tool 

Ook pensioenfonds ABP hikt aan tegen een mogelijke korting. "Al is het bij ons nog minder zeker of we moeten korten volgend jaar dan het bij PME en PMT is", benadrukt woordvoerder Jos van Dijk. ABP heeft mede daarom nog geen bijeenkomsten gepland. "Wel bereiden wij ons voor op de boodschap. Wat we nu vooral doen is eerlijk vertellen hoe we ervoor staan. Dat doen wij via nieuwsbrieven naar aangemelde leden en de website."

In zaaltjes gelooft Van Dijk iets minder. "Het is mogelijk dat we dat nog wel gaan doen maar je bereikt daarmee erg moeizaam de jongere doelgroep op wie dit verhaal ook van toepassing is."

Verantwoording afleggen

Bij ABP draait het om verantwoording afleggen, ook aan jongere deelnemers. "Daarom doen wij bijvoorbeeld ook webinars. We merken dat het erg moeilijk is de doelgroep onder de 50 te bereiken. Dat lukt met webinars wel beter." 

Daarnaast heeft de website van ABP tegenwoordig een tool. "Daarop kun je de persoonlijke pensioenpot zien. Je ziet duidelijk: dit heb je ingelegd, dit heeft je werkgever ingelegd en dit is wat er aan rendement is bijgekomen. Ook op die manier zie je dat jongeren meer inzichtelijk hebben hoe hun pensioen eruit ziet."

Maar de belangrijkste boodschap van de tool is er een die naar alle leeftijden duidelijk moet worden volgens Van Dijk. "Dat er wel degelijk geld zit in het pensioen. Dat is echt iets wat we duidelijk willen communiceren."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hogere rekenrente: fijn voor pensionado's, maar risico voor werkenden

Doelwit jongeren

Pensioenfonds Zorg en Welzijn staat er op dit moment ook niet al te best voor. Kortingen lijken daarom ook hier aanstaande. Toch heeft het fonds nog geen extra bijeenkomsten. "Wij hebben al reguliere bijenkomsten voor mensen die bijna met pensioen gaan. Daar komt het onderwerp zeker ter sprake", legt woordvoerster Ellen Habermehl uit. En ook PZW stuurt een nieuwsbrief. 

Ook dit fonds merkt hoe moeilijk het is om de jongere deelnemers te bereiken. "Wij hebben daarom besloten te segmenteren. We sturen verschillende nieuwsbrieven per segment. En ook op de sociale media waarop we actief zijn weten we dat de toon moet verschillen per media. Het ene sociale medium wordt door een andere leeftijd gebruikt dan het andere."

Aparte reclames

Zelfs in de reclames op televisie houdt het fonds er rekening mee. "Het is echt heel lastig jongere deelnemers te betrekken. We hebben de afgelopen jaren meerdere pogingen gedaan met commercials op tv rondom programma's die veel door mensen tussen de 30 en 40 werden bekeken." Het segmenteren gaat zelfs zo ver dat er voor de jongere doelgroep een aparte website is. 

Maar als er dan straks echt gekort moet gaan worden? "Ja dan zullen er denk ik wel weer bijeenkomsten komen met juist de gepensioneerden als primaire doelgroep. Omdat zij toch de pensioenskortingen het directst zullen merken."

Waarom heeft de buurman een beter pensioen dan jij?

Wat doet het ene pensioenfonds goed en waar laat de andere steken vallen?

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`