Personal finance

Plus ontketent geen prijzenoorlog, maar boekt wel succes in groenteschap

17 september 2019 06:01 Aangepast: 17 september 2019 11:18
Beeld © ANP

Misschien is het je opgevallen tijdens het boodschappen doen. Sinds begin dit jaar stunt supermarktketen Plus met de prijzen van groente en fruit, om klanten te trekken. Voorzichtig volgden enkele andere supermarkten dat voorbeeld, met soms forse prijsverlagingen in het groente- en fruitschap. Was dat het begin van een prijzenslag? 

Om maar met de deur in huis te vallen: nee. Vooral mensen die al boodschappen deden bij Plus, en dat zijn blijven doen, hebben geprofiteerd van het groente- en fruitoffensief van die supermarkt. Die klanten zullen hebben gemerkt dat ze minder geld kwijt zijn aan hun dagelijkse boodschappen.

Minder merkbaar

Voor andere shoppers zijn de gevolgen minder merkbaar, al hebben andere supermarkten het voorbeeld tot op zekere hoogte wel gevolgd. Een echte prijzenoorlog is dus niet echt uitgebroken, blijkt uit cijfers die RTL Z opvroeg bij onderzoeksbureau Superscanner. In onderstaande grafiek is te zien hoe de concurrentie eveneens de prijzen van groente- en fruit verlaagde, hetzij niet volledig tot het niveau van Plus. 

Plus begon eind januari de campagne 'laagblijvers', waarbij een aantal soorten groenten en fruit permanent in prijs werden verlaagd. De prijs van een komkommer bijvoorbeeld, ging met zo'n 30 procent naar beneden. Bij prei is dat zelfs meer dan 50 procent.

Stunten

Jumbo, de tweede keten achter marktleider Albert Heijn, verlaagde zijn prijzen in de supermarkten waar een Plus bij in de buurt zat. Jumbo zegt immers een 'laagsteprijsgarantie' te kunnen bieden. En ook Dirk van den Broek en de Vomar kwamen met kortingen. 

Albert Heijn hield zich aanvankelijk afzijdig. Toen al signaleerden retaildeskundigen tegenover RTL Z dat voor het uitbreken van een echte prijzenslag de grootste speler in supermarktland mee moest doen. "Plus zit niet echt in de positie om een prijzenoorlog te ontketenen, daar zijn ze niet sterk genoeg voor", analyseerde Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing en Retail bij Nyenrode. 

Uiteindelijk volgde ook Albert Heijn de beweging bij de concurrentie, signaleert Alwin van der Velden van Superscanner. Al zijn AH en Jumbo weer enigszins teruggegaan richting het oude niveau, laat hij weten. 

Oude niveau

Voor een prijzenoorlog heb je meer filialen nodig en ook meer producten dan slechts groente en fruit. Toch zei Plus zelf tevreden te zijn over de resultaten van het bedrijf over het afgelopen halfjaar.

Want onder meer die laagblijvers hebben gezorgd voor een stijgende omzet en marktaandeel, zei algemeen directeur Duncan Hoy over de halfjaarcijfers in juli. Het marktaandeel van Plus steeg van 6,4 procent, naar 6,5 procent. 

Miniatuurvoorbeeld
Koopje

Slag om de sla: supers stunten met groente, maar nog geen prijzenoorlog

Dat Plus zijn prijzen zo flink kon verlagen ligt overigens voor een deel aan het beginpunt: de prijs lag bij die supermarkt voor bijvoorbeeld prei gewoon een stuk hoger dan bij de concurrentie. 

1,32 euro voor een prei

Prei kostte in januari bijvoorbeeld 1,32 euro bij Plus per kilo. Bij Albert Heijn kostte een prei toen 61 cent. 

Ook speelt de oogst een rol in de prijsbepaling van groente en fruit. Bij gele uien en aardappelen gingen de prijzen in elke supermarkt omhoog, omdat de oogst erg tegenviel.

Miniatuurvoorbeeld
BTW

Stijgende prijzen, vollere schatkist: btw viert vijftigste verjaardag

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`