Personal finance

Prijsverschil groter: boodschappenkar vol A-merken 40 procent duurder

27 augustus 2019 07:48 Aangepast: 27 augustus 2019 11:29
Boodschappen doen in de supermarkt. Beeld © ANP

Wie z'n winkelwagen in de supermarkt vollaadt met boodschappen van A-merken van bijvoorbeeld Unilever, Coca-Cola, FrieslandCampina of Douwe Egberts is in het afgelopen jaar fors meer gaan betalen dan diegene die huismerken koopt. Die laatste is tot wel 40 procent goedkoper uit.

Een kar vol met 90 producten die je dagelijks gebruikt kost gemiddeld 177 euro als je A-merken koopt, blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Huisvaders en -moeders die huismerken nemen, hoeven voor dezelfde soort en hoeveelheid producten 105 euro te betalen.

Dat flinke verschil is vooral veroorzaakt doordat de toch al duurdere A-merken 'extreem in prijs' zijn gestegen, meldt de Consumentenbond. Prijsstijgingen van 20 procent zijn geen uitzondering, meldt de belangenorganisatie. En dat is veel meer dan de verhoging van de btw begin dit jaar. Die ging van 6 naar 9 procent.

'Duurdere grondstoffen'

Fabrikanten van bekende producten zoals Unox erwtensoep (30 procent duurder), Blue Band (48 procent meer) en Komo-vuilniszakken (29 procent erbij) hebben dus wel meer dan de btw-verhoging meegenomen in de nieuwe prijzen. 

Als excuses gebruiken zij duurdere grondstoffen en hogere transportkosten, aldus de Consumentenbond. Ook zouden de producten kwalitatief beter geworden zijn. Fijntjes constateert de Consumentenbond wel dat er maar weinig huismerkproducten zijn die ook zo hard in prijs zijn gestegen. Daar staat wel tegenover dat dit soort producten minder vaak in de aanbieding zijn. 

Lidl en Aldi goedkoopst

De Consumentenbond onderzocht de prijzen van 15 supermarktketens, die samen 96 procent van de totale markt in handen hebben. Wie per se A-merken wil, kan het beste naar Jumbo, Hoogvliet of bezorgservice Picnic. Zij zijn gemiddeld 5 procent goedkoper.

Daar horen wel twee kanttekeningen bij: Picnic bezorgt lang niet overal in Nederland en bij de twee ketens geldt dat sómmige filialen van de ketens de laagste prijs hanteren, maar niet overal. 

Wie helemaal weinig wil uitgeven aan zijn of haar boodschappen gaat naar Lidl of Aldi: bij deze twee supermarktketens zijn de toch al voordeliger huismerken gemiddeld 15 procent goedkoper dan bij de concurrentie. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Supermarkten verhogen veel prijzen om ze te laten eindigen op 9

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`