Personal finance

Elektrische lease-auto kan onverwacht duur uitpakken

26 augustus 2019 19:51 Aangepast: 28 augustus 2019 13:51
Beeld © ANP

Wie ervoor kiest om een nieuwe (elektrische) lease-auto ook privé te rijden, terwijl je eerst alleen zakelijk reed, kan voor onverwacht hoge bijtellingskosten komen te staan. Je kunt niet zomaar kosteloos overstappen, waarschuwt belangenclub Vereniging Zakelijke Rijders (VZR).

Zo'n 12 procent van de ruim één miljoen leaserijders in Nederland, rijdt de auto alleen zakelijk en betaalt geen bijtelling. Kiezen zij halverwege het jaar voor een nieuwe leaseauto en gaan ze die ook privé rijden (en dus bijtelling betalen), dan moet de bijtelling over de voorbije maanden van dit jaar worden terugbetaald.

Run op elektrisch

"Je betaalt dan dus alsnog de bijtelling van je vorige leaseauto die je niet privé gebruikt hebt", zegt Jan van Delft van VZR. Dat doe je met terugwerkende kracht tot 1 januari.

Die maatregel bestaat al jaren, zegt de vereniging, maar levert nu meer problemen op omdat zakelijke rijders op dit moment veel overstappen naar een elektrische auto vanwege de belastingvoordelen. Vanaf volgend jaar veranderen de regels voor elektrische auto's.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Oude, vervuilende zakelijke auto veel goedkoper dan schone Tesla

Oneerlijke regel?

"Het klinkt inderdaad als een oneerlijke maatregel. Wij vinden het vooral inflexibel van de Belastingdienst", zegt Van Delft.

Er zijn namelijk maar twee momenten waarop je 'kosteloos' kunt overstappen: per 1 januari óf als je van werkgever wisselt. "Dat komt omdat je voorafgaand aan het nieuwe jaar een verklaring inlevert over je privégebruik. Die keuze staat voor de rest van het jaar vast", aldus Van Delft.

Wil je een auto 'uit de bijtelling halen' en alleen zakelijk rijden, dan kan dat dus pas vanaf volgend jaar. Andersom, wil je een auto ook privé rijden, dan gaat het je geld kosten. "Je betaalt de bijtelling (meestal 22 procent) over de cataloguswaarde van je oude auto."

Doorn in het oog

Wat je het beste kunt doen als je een auto van de zaak hebt, maar nog niets bijtelt? "Dan kun je tot 1 januari je nieuwe elektrische nog niet privé gebruiken", aldus Van Delft.

Het is de VZR een doorn in het oog. "We zitten al langere tijd met de fiscus aan tafel om het probleem aan te kaarten, namens onze meer dan 30.000 leden. Je zou vaker moeten kunnen wisselen, maar de Belastingdienst kan dat niet aan."

'Regel moet uitvoerbaar blijven'

Een woordvoerder van de Belastingdienst laat in een reactie weten dat de Belastingdienst zich houdt aan wettelijk voorgeschreven regels rond de bijtelling. 

"De bijtelling wordt berekend op jaarbasis, ook als iemand gedurende het jaar wisselt van auto. Als iemand het hele jaar een auto ter beschikking is gesteld, wordt dus het hele jaar beoordeeld", aldus de Belastingdienst. Privégebruik in slechts een deel van het jaar kan daarom toch tot een volle bijtelling leiden.

Gebruik je een auto van de zaak privé dan geldt er tot 500 kilometer geen bijtelling. Krijg je halverwege het jaar een auto van de zaak dan is die grens gesteld op 250 kilometer.

De wet gaat volgens de instantie uit van een beoordeling op jaarbasis om de regeling voor werkgevers en de Belastingdienst goed uitvoerbaar te houden. Ook moet "het ontgaan (van een deel) van de bijtelling" worden voorkomen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Leaserijders opgelet: zo krijg je je buitenlandse tol en benzine terug

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`