Personal finance

De winkel uitlopen zonder te betalen? Hier mag het

18 juli 2019 06:18 Aangepast: 18 juli 2019 08:52
Winkelend publiek in de Grote Houtstraat in Haarlem. Beeld © ANP

We kennen het al langer bij online winkelen, maar nu volgen de eerste fysieke winkels waarbij je ook zonder te betalen je aanschaf gewoon mee naar huis kan nemen.

Electronicaketen HiFi Klubben is de eerste retailer die het aandurft: hun klanten kunnen voortaan ook in alle dertien fysieke winkels kiezen voor achteraf betalen. Net zoals bij webwinkelen kun je vervolgens tot veertien dagen na de aanschaf nog afrekenen.

Het voordeel voor jou als klant? De mogelijkheid om bijvoorbeeld het geluid van je nieuwe speakers eerst in je woonkamer te testen, voordat je betaalt. Volgens HiFi Klubben is achteraf betalen online zo populair geworden, dat het tijd werd dat ook fysieke winkels deze 'extra service' aanbieden.

Naast het bieden van service, levert de nieuwe afrekenmogelijkheid ook iets anders op: data van 'offline' klanten. Zij rekenen nu cash of met hun pinpas af, maar staan straks net als klanten van de webwinkel met meer gegevens in de database van de retailer. 

Je data voor gemak

"Dat is wat retailers willen", zegt hoogleraar retail en marketing Kitty Koelemeijer, die positief is over de nieuwe betaaloptie. "Het is een verruiming van de betaaltermijn en daarvoor betaal je met je data."

Maar welke data moet je ter plaatse inleveren voordat je de winkel uitloopt met je nieuwe aanschaf? Aan de persoon achter de kassa geeft de klant zijn of haar mobiele nummer of e-mailadres. Een laatste optie is het scannen van een QR-code.

Heb je al eerder achteraf betaald, dan worden alle verdere gegevens automatisch ingevuld. Nieuwe klanten geven ook nog hun naam, adresgegevens en geboortedatum.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Klanten AliExpress kunnen vanaf nu betalen als de spullen in huis zijn

Eerst risicocheck

Niet iedereen kan echter zomaar weglopen zonder te betalen. Want voor de veiligheid voert Klarna, de betaalprovider die deze betaaloplossing zowel online als offline verzorgt voor de elektronicaketen, net als in de webwinkel eerst een zogenoemde 'risicocheck' uit. 

Daarbij kijkt Klarna naar drie factoren, zo legt het bedrijf desgevraagd uit. Dat zijn je betalingsgeschiedenis, de hoogte van het bedrag, en in sommige gevallen externe informatie van een kredietbureau. Deze risicocheck bepaalt zo of de aankoop goedgekeurd kan worden. 

"Daarmee gaat de integratie tussen online en offline winkelen verder", zegt Koelemeijer, die hoopt dat de nieuwe betaaloptie daadwerkelijk leidt tot meer service. "Je ziet online heel gunstige voorwaarden voor retourneren, maar fysieke winkels weten zich hier vaak nog geen raad mee. Dat moet offline ook kunnen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`