Personal finance

Restaurant vol, jij goedkoper eten: app springt in op daluren

12 juli 2019 06:18 Aangepast: 12 juli 2019 06:57
Ralph de Groot, bedenker van Restoranto.

Waarom zou je in een half leeg restaurant eigenlijk de volle mep moeten betalen? Ondernemer Ralph de Groot bedacht er restaurant-app Restoranto voor. En vooruit, ook om voedselverspilling tegen te gaan. "Restaurants willen best kortingen geven."

De Groot begon Restoranto als variant van Too Good To Go, een app voor voedselverspilling bij winkels, maar dan voor restaurants.

Tijdens een helse busrit door Oeganda las hij een artikel over voedselverspilling. Hij realiseerde zich dat restaurants hun steentje aan konden bijdragen aan het tegengaan daarvan, zeker als de tent minder vol is en er toch maximaal is ingekocht. Wat doen ze dan met het overgebleven voedsel?

Simpel: het alsnog proberen te verkopen, maar met korting. Hoe groot de korting in het restaurant wordt, hangt af van de tijd waarop je reserveert: hoe verder je van te voren je reserveert, hoe groter de korting.

Maaltijd staat klaar

Je kiest niet alleen het restaurant, maar ook meteen de maaltijd, en betaalt direct. Bij binnenkomst staat de maaltijd voor je klaar en na afloop kun je meteen weg.

Sinds de oprichting in 2016, toen Restoranto in Rotterdam begon, is de app 7500 keer gedownload, vertelt De Groot. Ook het aantal deelnemende restaurants groeit: in Rotterdam kun je bij 67 restaurants reserveren. De app opereert sinds kort ook in Amsterdam. Daar hebben al 20 restaurants getekend, vijf staan nu live in de app. Den Haag en Utrecht volgen in oktober en november.

Algoritme bepaalt de prijzen

Een algoritme bepaalt de prijzen. De Groot: "Het restaurant zegt tegen de app wat de minimumprijs is waarvoor het gerecht nog gemaakt kan worden. Dat verschilt per gerecht." Het hangt dan van af de tijd waarop je reserveert hoeveel je gaat betalen.

Volgens De Groot hebben restaurants met de app meer controle over hun prijzen dan normaal. "Als het vol is snap ik dat ze normale prijzen hanteren maar als het restaurant leeg is willen ze best korting bieden."

Sommige gebruikers hebben dat ook al ontdekt, zegt De Groot: "Sommige reserveringen komen precies om drie minuten voor zes binnen of een paar minuten na acht uur 's avonds omdat ze weten dat het dan goedkoper wordt."

De Restoranto app. De Restoranto app.

Commissietarieven

Net zoals andere eetdiensten of eet-apps rekent Restoranto ook commissie: per bestelling betaalt een deelnemend restaurant 12,5 procent van de rekening. Ter vergelijking de commissies die de grootste aanbieders van eten rekenen:

  • Groupon: ooit 50 procent, nu onbekend
  • Uber Eats: onbekend, geschat wordt 35 procent
  • Deliveroo: geschat wordt tussen 25 en 30 procent, maar het bedrijf laat weten geen uitspraken erover te willen doen
  • Thuisbezorgd (marktleider, actief sinds 2000): 13 procent

'Hele assortiment in de app? 7000 keuzes'

Slagerij Ooteman uit Rotterdam is sinds zes maanden actief op Restoranto. Eigenaar Peter Bouter ziet nog wel wat kinderziektes, maar is positief: "Mensen kunnen via de app een belegd broodje bestellen en op voorhand betalen. Ze hoeven dus niet meer in de rij staan. Dat ontlast ons ook in de drukke periode. Bestellingen komen wel anders binnen, dus dat vergt organisatorisch wel wat."

Bij het aangaan van de samenwerking opperde Restoranto om het hele assortiment in de app op te nemen. "Toen kwamen we alleen al voor de broodjes op zo'n 7000 keuzemogelijkheden uit. Ik zei: succes daarmee. We zijn dus met de tien hardlopers begonnen, die hebben we inmiddels uitgebreid", vertelt Bouter.

300 broodjes

Dagelijks maakt de slagerij minimaal 300 belegde broodjes. Daarvan is nog geen tien procent afkomstig van Restoranto, zegt Bouter.

De commissie van 12,5 procent noemt Bouter schappelijk. Restoranto regelt de bestelomgeving, fotografie en marketing. "De kosten zitten me niet in de weg. De commissie is nu namelijk per bestelling. En je krijgt een tablet om bestellingen mee te regelen. Dat soort dingen regelen zij allemaal." Bouter noemt Restoranto 'vooralsnog zeker een blijvertje'.

Nadenken over beleid

Restoranto laat de restaurants die ze benaderen om mee te doen ook nadenken over hun beleid: bijvoorbeeld hoe lang zij voor een lunch rekenen en hoe lang bedrijven in de omgeving daadwerkelijk lunchpauze hebben.

"Dat werkt heel goed. Voor mensen die bij die restaurants in de buurt werken, scheelt het tijd, omdat ze al betaald hebben en het eten klaar staat als ze komen", vertelt De Groot.

Piekmomentje, dan meer betalen?

Juist meer rekenen tijdens piekmomenten in het restaurant, bijvoorbeeld op een zaterdagavond, ziet De Groot nog niet gebeuren. "Dan worden wij de dinsdagmiddag-app, dat mensen ons alleen gebruiken als het rustig wordt. Ik zeg niet dat het slecht zou zijn, maar restaurants draaien ook op hun eigen menukaart." Maar een toekomstig experiment ermee sluit hij niet uit.

Voor de klanten is Restoranto soms nog even wennen. Zo moet je wel op tijd komen, anders is je eten koud. Ook kun je reserveringen niet annuleren, al kun je wel het restaurant bellen.

En: klanten moeten nog wennen aan het zomaar een restaurant uitlopen zonder te betalen. "Dat hebben ze natuurlijk al gedaan in de app, maar controleren ze toch nog even voor ze de deur uit lopen."

Ook maaltijden naar Oeganda

Om ook wat terug te doen voor het land dat hem zijn idee gaf, doneert De Groot per boeking een maaltijd aan een kind in Oeganda. Tot nu toe zijn dat al ruim 2000 maaltijden geweest. "In vergelijking met een Thuisbezorgd is dat natuurlijk peanuts, maar toch", zegt De Groot.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`