Forse winsten voor banken, dan krijg ik meer spaarrente toch?
Alle grote banken maakten vorige maand hun cijfers over 2022 bekend. En ze maakten allemaal flink winst. ABN Amro, Rabobank en De Volksbank (moeder van SNS Bank, Regiobank en ASN Bank) maakten zelfs meer winst dan in 2021.
"Mooi, als de banken dus zoveel hebben verdiend, kan ik ook wel wat meer spaarrente krijgen", denk je misschien. Helaas denken de banken daar anders over.
De belangrijkste rentetarieven van de Europese Centrale Bank (ECB) staan op 3 procent (basisherfinancieringsrente) en 2,5 procent (depositorente die banken krijgen voor geld dat ze bij de ECB stallen). Bij de vier grote banken in Nederland moet je het echter stellen met slechts 0,4 tot 0,5 procent rente op je spaarrekening.
Bij de beursgenoteerde banken ING en ABN Amro is in elk geval duidelijk dat ze het geld liever gebruiken om de aandeelhouders te belonen. ABN Amro keert over 2022 meer dividend uit dan een jaar eerder en koopt opnieuw een flink deel van de eigen aandelen in, waar beleggers ook weer van profiteren. Ook ING, waar de winst iets daalde, maar nog steeds hoog is, keert flink wat dividend uit.
Dat de banken in 2022 zoveel winst hebben gemaakt, komt mede doordat ze meer rente ontvingen dan ze aan rente uitgaven (de rentemarge genoemd). Als klant heb je daar vooral nadeel van. Doordat de hypotheek- en leenrentes stijgen, betaal je dus meer rentekosten als je nu een hypotheek of lening afsluit, waardoor banken steeds meer verdienen hierop. Maar de spaarder trekt aan het kortste eind, want die krijgt dus niet veel meer rente.
Kortom, het zou de banken sieren om meer waardering te tonen voor de spaarders en ze een betere rente te geven. Dat kan er best vanaf met zulke hoge winsten.
Overigens zijn het niet alleen de banken die de aandeelhouders belangrijker vinden dan hun klanten. We zagen deze maand ook bij bedrijven als Ahold Delhaize (van Albert Heijn, Bol.com en Etos), Heineken en Unilever dat de aandeelhouders tevreden houden belangrijker is dan de winsten gebruiken om de prijzen voor de consumenten te verlagen.
Dus laat ik de oproep maar meteen breder maken. Aan alle grote bedrijven en banken: maak bij de volgende winstcijfers in plaats van een nieuwsbericht met de titel 'We hebben zoveel winst gemaakt en de beleggers krijgen x dividend / we gaan voor zoveel geld aandelen inkopen' eens een bericht met de titel 'We hebben zoveel winst gemaakt en zo profiteert u hiervan als klant'.
Zonder klanten wordt er bij de meeste van die banken en bedrijven immers weinig geld verdiend.