Ga naar de inhoud
Hidde de Vries

Iedereen aan de kook

Een paar weken geleden zat ik in het vliegtuig naar Singapore om een vriend op te zoeken. Iets wat al heel lang op mijn verlanglijstje stond, maar telkens werd verhinderd door de strikte coronaregels daar.

Niets lekkerders dan in het vliegtuig even tijd voor jezelf. Beetje voor je uit staren, filmpje kijken, tijdschrift lezen. Helaas bleek ik alleen het tijdschrift van mijn vrouw te hebben meegepakt. De &C, de glossy van Chantal Janzen, in plaats van Quote Magazine, waar ik me zo op had verheugd. Op de cover stond in gelamineerde letters: Iedereen aan de kook. Dat had dan wel weer evengoed op de cover van de Quote kunnen staan.

Bij gebrek aan boeiende films in het inflight entertainment systeem, was ik dan toch aangewezen op Chantal. Maar eens lezen of we dan echt allemaal 'aan de kook' zijn? Dat bleek niet het geval. Sterker nog; uit het betreffende artikel bleek dat we steeds minder in de keuken staan. 

Ik was zelf in de veronderstelling dat - getuige de populariteit van foodfluencers, hippe kookboeken, kookseries en kookkanalen als 24Kitchen - we juist meer in de keuken zouden staan. Maar logischerwijs blijkt ons drukke bestaan ons ook uit de keuken verdreven te hebben. 

We zijn massaal overgestapt op Thuisbezorgdmaaltijden. De supermarkten liggen vol met kant-en-klaargerechten. We laten HelloFresh bepalen wat er op tafel komt of eten buiten de deur. Tijdens de vlucht vroeg ik me nog af of het allemaal nou echt zo'n vaart loopt. Totdat ik in Singapore bij mijn vriend aankwam.

Na aankomst gingen we direct door om te lunchen in de haven. 's Avonds gingen we uit eten en de volgende ochtend stond de Grab (Aziatische combinatie tussen Thuisbezorgd en UberEats) binnen 20 minuten met een vers ontbijtje voor de deur. En dat dan vier dagen achter elkaar.

Even wennen dat je ontbijt aan de deur wordt bezorgd en niet uit de (ijs)kast komt, maar we hadden een druk schema, dus prima. Voor nu. Maar we hebben het continu, allemaal, steeds drukker. De techniek helpt ons daarbij steeds sneller te versnellen. In ieder geval om ons continu af te leiden, waardoor het nog drukker lijkt.

Het huidige leven is wat dat betreft net als klassieke muziek. Als je de stiltes er tussenuit haalt blijft er weinig moois over van het stuk als geheel. Of zoals ik zelf overtuigd ben; we werken niet te hard, we rechargen te weinig. We nemen te weinig tijd om te ontspannen en af en toe terug te schakelen.

De vroeger nog onvermijdelijke momenten, waarbij we verplicht even met onze gedachten konden afdwalen, worden steeds schaarser. Op weg naar huis zitten we te bellen. Tijdens het strijken kijken we YouTube. Hardlopen doen we met een podcast op en ook het koken laten we dus steeds vaker aan anderen over. Ons brein wordt zodoende continu afgeleid en langzaamaan volledig overprikkelt.

Met als gevolg dat we minder alert zijn, sneller afgeleid, minder creatief, sneller geïrriteerd, vaker neerslachtig, en minder verbonden met de mensen om ons heen. 

Na 4 dagen rollercoaster was ik uiteindelijk weer terug in Nederland, waar ik 's avonds, aan de kook, in de keuken, in geuren en kleuren over de trip heb verteld. 

En ik na afloop eindelijk aan mijn Quote kon beginnen.

Hidde de Vries is spreker en oprichter van het trainingsbureau The Recharge Company dat zich richt op vitaliteit en persoonlijke ontwikkeling.