Ga naar de inhoud
Hidde de Vries

De desillusie Week van de Werkstress

De Week van de Werkstress komt er weer aan. Van 15 tot en met 19 november besteedt werkend Nederland bovengemiddeld veel aandacht aan werkstress. Dat bovengemiddeld is meteen ook het probleem. Sterker nog, in veel gevallen slaat het nergens op.

De Week van de Werkstress, of beter; aandacht voor werkstress, is in veel gevallen puur een vinkje in de box. Een telkens terugkerend agendapunt bij de directie, waar nooit echt aandacht aan wordt besteed, omdat het niet direct bijdraagt aan kostenverlaging of omzetgroei. Uiteraard, op de lange termijn wel, en dat maakt het dus belangrijk, maar nooit urgent. En dat kan nu dus mooi in een week weer worden afgestreept. 

Kwart
Lees ook:
Kwart werkenden krijgt last van werkstress, waarschuwt Arbo Unie

Net als een jaarlijkse vitaliteitsweek. Mocht je bij een bedrijf werken dat dit eens per jaar organiseert, dan herken je vast wel het principe. Er komt een stoelmasseur. Die is binnen 20 minuten uitverkocht. Er wordt een smoothiebike geplaatst bij de receptie (zo'n fiets waarmee je je eigen smoothies kan maken) en er is een zweverige sessie over het belang van mindfulness.

Dat is koren op de molen van de usual suspects. Die zijn toch al bezig met vitaliteit. Zij profiteren optimaal van deze initiatieven. Zij zijn ook de enige die baat hebben bij de korting op de sportschool (dat bespaart weer een eigen abonnement) of de fiets van de zaak. Maar degenen die je echt wilt bereiken hebben sowieso geen tijd voor deze extra initiatieven, interesseert het niet of weten überhaupt niet van het bestaan van de beschikbare opties.

Nou hoor ik je denken: wat een onzin. Bij ons op de zaak doen we A, B… etc. Begrijp me niet verkeerd: dat zou top zijn! Sterker nog, wij organiseren in het kader van de Week van de Werkstress ook een complete week met masterclasses en mindfitness workshops.

Maar de klanten die hier aan meedoen zien het allemaal als een extraatje op een toch al volledig vitaliteitsprogramma dat het hele jaar doorloopt. Precies zoals het bedoeld is. Een week waarin er nog wat extra aandacht wordt besteed aan een onderwerp dat het hele jaar door relevant is.

Werkstress
Lees ook:
Werkstress voorkomen: het belang van sfeer en complimentjes

En je hoeft écht niet elke dag druk bezig te zijn met het welzijn van je medewerkers. Net als dat jouw werknemers echt niet elke dag hoeven te werken aan hun vitaliteit.

Om gedragsverandering door te voeren, wil je wel met een continu plan komen. Wil je zorgen dat je wellbeing telkens weer aanhaalt, dat het telkens weer top of mind wordt. Dat je de ambassadeurs binnen de organisatie inzet als voorbeeldfiguren in plaats van als 'profiteurs' (letterlijk de woorden die we nog wel eens terugkrijgen van niet-deelnemers aan vitaliteitsprogramma's).

Sterker nog, en om heel eerlijk te zijn, heb je in de basis ook geen externe bureaus nodig om de vitaliteit binnen je eigen bedrijf te verhogen. Dat begint echt al met hele eenvoudige interventies. Als je namelijk kijkt waar de meeste winst te behalen valt dan is dat in de meeste gevallen bij het vertrouwen binnen het team. Daar heb je echt geen fruitschaal voor nodig of een specifieke week.

Dat kan al met betere gesprekken voeren. Meer tijd te nemen om niet te werken, maar om elkaar juist echt te leren kennen. Elkaar vaker complimenteren of van opbouwende feedback voorzien. Samen bespreken wat er juist heel goed gaat. Op die manier verbeter je niet alleen de sfeer, maar gaat ook de productiviteit omhoog en verlaag je de werkstress.

En dan niet een week per jaar, maar liefst elke week. Pas als dat goed gaat wordt de Week van de Werkstress een nuttige aanvulling. Sterker nog, dan heb je die ene week waarschijnlijk überhaupt niet meer nodig.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief