Patrick Wessels

Pas op voor de psychologie van het pashokje

05 oktober 2021 07:04

Het pashokje biedt je de privacy om op je gemak nieuwe kleding te passen. Je bent even alleen met de kledingstukken waarvan je graag wilt zien hoe ze staan. En je bent even alleen met jouw gedachten. Tenminste, zo lijkt het als je het gordijntje achter je dichttrekt. Een pashokje kan psychologisch ongemerkt namelijk heel overtuigend zijn.

Stel dat je nieuwe kleding gaat kopen. De keuze waar je voor staat is simpel: vind ik het item leuk, of niet? Dus, wil je die lekkere warme trui hebben die je meteen opviel in de etalage? Of vind je het model toch niet leuk genoeg en hang je die straks weer terug?

Die keuze komt de kledingwinkel niet goed uit. De winkel laat je liever een andere keuze maken. Zij zouden je het liefst laten kiezen voor de leukste van twee of meer lekkere warme truien die je past. In dat geval kies je namelijk voor de ene of de andere, en loop je niet met lege handen de winkel uit. De optie 'niet leuk genoeg, ik koop deze keer niets' zit er dan niet meer bij.

Het pashokje kan daarbij helpen. Winkels die het psychologische spelletje snappen hebben het pashokje daarom een beetje aangepast. Er hangen twee haken, met daarbij de teksten:

  • Misschien
  • Zeker weten!

Je bepaalt als klant natuurlijk zelf waar je de kleding ophangt. Die trui waar je over twijfelt komt te hangen bij 'misschien'. Zodat je de leukere trui van de twee daarna ophangt bij 'zeker weten!'.

Je hebt jezelf zojuist overtuigd van het feit dat je die leuke trui gaat kopen.

Wat daar is gebeurd vormt een slim stukje psychologie in het pashokje. De keuze voor de trui die je het leukst vindt is veranderd van 'wil ik deze trui hebben?' naar 'vind ik deze trui leuker dan de andere?'. En dat is voor de winkel heel waardevol.

Als je de ene trui leuker vindt dan de andere, is dat normaal gesproken nog niet per se een reden om die te kopen. Een trui moet leuk genoeg zijn om te kopen, namelijk niet alleen leuker dan een andere trui. Een trui kan leuker zijn dan de andere, maar nog steeds niet leuk genoeg om te kopen na een individuele beoordeling. Door die slimme teksten bij de kledinghaken hang je de leukste van de twee echter op bij 'zeker weten', en kun je psychologisch als het ware niet meer terug.

En hangen er geen bordjes bij met psychologisch slimme teksten? Zelfs dan is de kans groot dat je van de twee truien aan de haakjes in het pashokje de leukste kiest. En dat je niet kiest tussen 'wel of niet', maar tussen 'deze of die'. En je dus met een nieuwe trui naar huis gaat.

Dus wil je de psychologie van het pashokje de baas blijven? Hang alle kleding die je past op hetzelfde haakje. En kies voor 'misschien' als er slimme teksten bij hangen. Of beter nog, pas één item per sessie, en beoordeel individueel of je dat item leuk genoeg vindt om aan te schaffen.