Hidde de Vries

Minder burn-outs, tijd om een nieuwe vakantie te plannen

31 augustus 2021 07:18

Het laatste kwartaal staat voor de deur. Gelukkig is de kans groot dat je net terug bent van een lekkere vakantie en dat je vol hernieuwde energie aan de slag kan. Die energie ga je ook hard nodig hebben de laatste maanden van dit jaar.

Het ziekteverzuim is namelijk weer op het peil van voor corona en het thuiswerken heeft ervoor gezorgd dat de psychische klachten fors gestegen zijn. Ondanks dat de stijgende lijn in het aantal daadwerkelijke burn-outs voor het eerst sinds 2015 is afgenomen, gaan we juist nu een uitdagende periode tegemoet.

De werkdruk gaat toenemen. Ga maar na, de arbeidsmarkt staat behoorlijk onder spanning. We hebben nagenoeg de laagste werkloosheid sinds het millennium tegenover een recordaantal open vacatures. Daarnaast zagen we de afgelopen maanden de grootste economische groei ooit met een stijging van 9 procent. Meer vraag, minder personeel.

De kans is daarnaast groot dat jij je hernieuwde vakantie-energie al aardig aan het verpesten bent. Waar gaat het dan mis? Net zoals we onszelf helemaal gek hebben 'zitten' te maken met het continu aaneengesloten videobellen, is vakantie vieren ook iets wat vaak beter kan. We worden namelijk steeds afhankelijker van onze vakantiedagen om echt tot rust te komen.

Ik noemde vorige jaar al de post-vakantie burn-out. Nu komt daar bij dat de maatschappij, in tegenstelling tot het zomerweer, weer open trekt. We mogen in veel gevallen weer naar kantoor. Maar niet per se wanneer dat jou uitkomt, omdat er vaak maar een beperkt aantal mensen tegelijk op kantoor mag zijn. Er wordt wel dezelfde output verwacht, maar we moeten tegelijkertijd ook weer files trotseren en onze rustige thuiswerkplek verruilen voor de grillen van de kantoortuin.

Aan die werkdruk ga je dus niet zoveel aan veranderen. Het is dan ook essentieel dat je slimmer gaat ontspannen. Dat begint met je vakantiegevoel en met name de bijgaande positieve energie, zolang mogelijk vasthouden. Een paar suggesties:

  • Neem na je vakantie minimaal één dag de tijd om te landen. Net als dat je na een meeting niet meteen op je telefoon moet duiken, geef je hiermee je hersenen de rust om alles rustig en beter te verankeren in je geheugen. Als je meteen weer start verdwijnt het vakantiegevoel veel sneller. Bovendien heb je dan eerst thuis de ruimte om alles uit te pakken en op te ruimen. Rust in je huis zorgt voor rust in je hoofd.

  • Begin indien mogelijk pas halverwege de week. Zo’n eerste week na de vakantie is sowieso al een uitdaging, maar het scheelt als het een korte werkweek is.

  • Laat je Out of Office een dag langer aanstaan, zodat je ook de tijd hebt om weer helemaal bij te werken. Niet gelukt, gun jezelf dan op korte termijn alsnog een OOO om helemaal bij te werken.

  • Laat je niet afschrikken door de bekende uitpuilende inbox. Begin met de nieuwste mails aangezien een heleboel oude zichzelf al zullen hebben opgelost in de tussentijd.

  • Boek tijd in met collega’s om bij te praten en de vakantie te bespreken. Kun je daarna weer actief aan het werk. Of blader af en toe nog even door je vakantiefoto’s.

  • En de leukste: Plan zo snel mogelijk je volgende vakantie in. De wetenschap alleen al dat er iets in de agenda staat om naartoe te werken zorgt ervoor dat je het werk veel makkelijker kan relativeren en geeft je bovendien iets om naar uit te kijken!