Patrick Wessels

Gaan we voortaan virtueel alvast op vakantie?

01 juni 2021 10:28

Ondanks dat het vakantieseizoen pal voor de deur staat ervaren we meer onzekerheid dan ooit. Kunnen we wel op vakantie? En waar naartoe dan? Is het daar wel veilig?

En als die vakantie weer veilig kan, is reizen zoals we dat eerder deden dan eigenlijk nog wel verantwoord? De laatste jaren gingen we massaal naar plekken waar eigenlijk geen mens meer bij kon, waardoor Barcelona, Venetië en andere populaire bestemmingen beperkingen instelden. Dat gebeurt ook weer als corona straks onder controle is.

Gelukkig zijn er ook een hoop andere mooie bestemmingen. Die kennen we nog niet, maar daar kan Augmented Reality (AR) ons bij helpen.

Met Augmented Reality in de Google-app tover je al levensgrote honden, herten, cheeta's en zelfs bruine beren in je woonkamer of de eigen tuin. De virtuele en echte wereld raken steeds meer met elkaar verweven. Zo kan dat ook gaan in de reiswereld. Eerst een voorproefje via AR, zodat je met vertrouwen kunt boeken.

Die nieuwe technologie is ook voor reisondernemers een uitkomst, want we blijken meer te willen betalen voor een reis als we ergens al virtueel zijn geweest. Mits die AR goed wordt ingezet natuurlijk.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Mogelijk negatieve gevolgen vakanties na versoepeling op scholen

Het blijkt bijvoorbeeld weinig uit te maken hoe mooi zo'n virtueel voorproefje eruit ziet. Visuele pracht is mooie marketing, maar draagt niet bij aan het vertrouwen om te boeken en de bereidheid om meer te betalen.

Om overtuigd te raken van een vakantiebestemming spelen heel andere kwesties een rol. Op vakantie wil je 'even helemaal weg zijn', je verwonderen en fascineren. En bovenal 'coherentie' en 'compatibiliteit' ervaren. Dat zijn wetenschappelijke termen voor het gevoel dat jij je er thuis kunt voelen en dat de bestemming je biedt waar je behoefte aan hebt. Dus zoek je uitgestrekte rust in de natuur? Of juist de gezellige drukte van een bruisende boulevard?

Augmented Reality die je dat gevoel van thuisvoelen en de sfeer waar je behoefte aan hebt laat proeven is het meest effectief. Dus zie je de wuivende palmbomen waar je rustig van wordt alvast virtueel staan? Of wandel je virtueel langs de bijzondere eetkraampjes waar schreeuwende verkopers je bewustzijn precies voldoende overprikkelen? Daar word je enthousiast van. En het draagt eraan bij dat je bereid bent meer te betalen voor de reis die je wilt gaan maken. 

Dus willen we het toerisme opnieuw uitvinden en de bestemmingen waar we collectief voor kiezen beter spreiden? Met Augmented Reality overtuigen we meer mensen om eens wat anders te proberen. Omdat je virtueel alvast kunt ervaren hoe fijn je het daar zal hebben. Waardoor je niet meer achter de massa aan hoeft te lopen. En het toerisme er in de toekomst heel anders uit kan zien.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief