Nora Neuteboom

Een groen herstel van de economie begint niet bij jezelf

13 mei 2021 10:18

Nu we duidelijk richting een economisch herstel gaan en we straks kunnen zeggen dat de coronacrisis een zware crisis was, dringt de vraag zich op: hoe ziet dat herstel eruit? Velen, waaronder Sandra Phlippen recent in het FD, pleitten voor een duurzaam hertel. En inderdaad, dit is een keerpunt om een nieuwe weg in te slaan.

En we weten allemaal: een beter milieu begint bij jezelf.

Een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) concludeerde vorig jaar dat de Nederlander wel zijn gedrag wil aanpassen voor een beter milieu, maar onvoldoende gemotiveerd wordt door de overheid. De gemiddelde Nederlander is druk en heeft simpelweg geen tijd (en soms geen geld) om duurzame keuzes te maken.

Als de Nederlandse overheid de ambitie heeft om duurzaam uit de coronacrisis te herstellen, moet het meer durven en doen, ook voor de consument.

En dat mag best wat kosten. Het corona steun- en herstelpakket, waaronder TVL en NOW, kostte naar schatting ruim 60 miljard euro. Op Prinsjesdag afgelopen jaar maakte het kabinet bekend dat ze tot en met 2030 jaarlijks € 300 miljoen beschikbaar stellen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Oh en vergeet de 60 miljoen voor innovatie, pilots en demoprojecten niet. Inderdaad 0,36 miljard, of 0,6 procent van de totale uitgaven aan het steunpakket.

Er zijn al plannen om voor consumenten duurzame keuzes gemakkelijk (en goedkoper) te maken, zoals investeringen in openbaar vervoer en duurzame energie. Maar we kunnen meer doen. De consument wil het toegankelijk en simpel; stuur dus een inspecteur langs bij elk huishouden die in kaart brengt op welke manier de woning kan worden verduurzaamd en wat de kosten versus besparingen zijn. Laat zien wat de overheid bijlegt en het enige wat de consument nog hoeft te doen is inloggen op hun Digid om te tekenen bij het kruisje: "Ik wil mijn woning verduurzamen".

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ACM onderzoekt of bedrijven niet liegen als ze zeggen dat ze duurzaam zijn

Maar er zijn ook ideeën die helemaal geen directe participatie van de consument vereisen. Zoals onze 'belasting toegevoegde waarde' veranderen in 'belasting onttrokken waarde'. Daarin weerspiegelt de belasting de milieu- en eventueel sociale schade die een product of dienst in de keten veroorzaakt. Zo wordt milieuvriendelijk consumeren financieel aantrekkelijk. Over circulaire goederen betalen consumenten dan nauwelijks belasting.

Een ander wild idee: regelgeving voor het standaardiseren van alle verpakkingen die in supermarkten liggen. Plastic is goedkoop om te maken, maar duur om te recyclen. Volgens de kunststofindustrie wordt nog geen 10 procent van de plastic producten in Nederland van gerecycled plastic gemaakt. Waarom recyclen als je verpakkingen ook kan schoonmaken en hergebruiken? Scheelt ook weer een hoop marketing en product placement branding kosten, die vanuit economisch en duurzaamheidsperspectief sowieso nul toegevoegde waarde hebben. Twee keer per week worden de verpakkingen aan huis opgehaald, net zoals het overige huisafval.

Natuurlijk, zoiets zou je het liefst op Europees niveau willen regelen: maar neem het initiatief.

Durf en ambitie, dat is er nodig om verandering teweeg te brengen en duurzame keuzes de modus operandi te laten zijn van de consument. Want zoals Elsschot al zei: tussen droom en daad staan slechts wetten in de weg en praktische bezwaren, en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief