Geef geen geld uit als het niet bijzonder is
Laten we afspreken de komende maanden eens wat minder te kopen en daar tegelijkertijd juist wat meer voor te betalen. Door even heel on-Nederlands niet op zoek te gaan naar de koopjes. En je juist te laten betoveren door het bijzondere. Dat is niet alleen goed voor jezelf, maar je geeft zo winkeliers ook een coronaduwtje in de rug.
Koop bijvoorbeeld te dure kop koffie bij Starbucks en een borrel in een echt goede cocktailbar waarbij je maar even niet op de prijs moet letten. Of koop een tuinset die normaal net even te luxe zou zijn, maar waarmee je wel ervaringen hebt die je net als vakanties het liefst met iedereen om je heen zou delen.
Minder = meer, als je je beperkt tot een paar aankopen waarvoor je veel meer betaalt. Nu we noodgedwongen wat meer thuis hebben gezeten, is goed doorgedrongen hoe we op de automatische piloot vooral zinloze aanbiedingsaankopen deden. Aankopen die we helemaal niet nodig hadden, en waar je nooit echt gelukkig van werd.
Dat is ook niet zo gek, als je steeds zoekt naar het goedkoopste product in plaats van een zorgeloze dienstverlening. En wil je je brein eens echt goed verwennen? Laat je dan verwonderen met een ervaring. Door een restaurant waar ze aan tafel de Scroppino op traditionele wijze komen bereiden. En in een kledingzaak waar ze nog letterlijk de maat nemen voordat ze voor je aan de slag gaan.
Het is niet erg om wat meer te betalen, als daar een waardevolle verwondering tegenover staat. Dit is namelijk een bijzondere ervaring, die je veel beter en veel langer bij zal blijven; veel langer dan die goedkope aankoop die je volgende week alweer vergeten bent.
Ga maar na, wanneer heb jij het laatst iemand verteld over dat goedkope glas wijn op een net-niet terras en dat shirtje dat je in de aanbieding net voor die andere koopjesjager van het uitverkooprek weggriste? Het zijn aan de andere kant de bijzondere ervaringen die je deelt. Omdat ze de moeite waard zijn om met anderen te delen. Door die ervaring ga je er vanzelf meer over praten, intensiever aan blijven denken en heeft het - zonder dat je het merkt - een vooraanstaande plek in je geheugen gekregen.
Geld kun je maar één keer uitgeven, dus zorg ervoor dat je het bijzonder maakt.