Hidde de Vries

Een fout op social media kan je veel geld kosten, zeker in crisistijden

16 juni 2020 06:01

De toen nog onbekende Justine Sacco vertrok 5 jaar geleden van New York naar Kaapstad. Net voor haar vlucht postte ze nog net snel even een vrolijk bedoelde Tweet. Met haar 170 volgers had ze waarschijnlijk niet kunnen bevroeden dat haar tweet sneller de wereld over zou gaan dan zij. Binnen de 11 uur durende vlucht was ze wereldberoemd geworden.

Naast de huidige spraakmakende tweets van Trump zou haar tweet ("Going to Africa. Hope I don’t get AIDS. Just kidding. I’m white!") tegenwoordig lang niet zo veel impact hebben gehad. Ondanks dat het haar toen haar baan en reputatie kostte, werd de situatie eerder als een slechte grap afgedaan dan dat ze echt serieus werd genomen.

Nou was Justine geen bekendheid of eigenaar van een groot bedrijf. Als die dergelijke fouten maken, kan het een stuk desastreuzer aflopen. Zo ook de baas van CrossFit.

Afgelopen jaren hebben we in Nederland de CrossFit sport omarmd. De in 1996 ontwikkelde variant op fitness kwam in razend tempo op. Helemaal na het binnenhalen van een 10-jarig contract met Reebok kreeg de sport internationaal vleugels. In Nederland alleen al zijn er inmiddels meer dan 200 CrossFit Boxen (zoals de specifieke sportschool in de CrossFit wordt genoemd) geregistreerd. De vraag is nu hoeveel er daarvan overblijven.

Greg Glassman, oprichter en ceo van de Crossfit sport gaf onlangs op Twitter zijn reactie op een Black Lives Matter post waarin hij racisme gelijk trok met Corona; "It’s Floyd-19". Gevraagd naar zijn mening benadrukte hij later meermaals: "I do not mourn George Floyd." Het delen van zijn mening werd met stip de kostbaarste uitspraak die hij ooit heeft gedaan.

Inmiddels hebben vele sportscholen wereldwijd laten weten te stoppen met de samenwerking met het CrossFit van Glassman. Ook Reebok heeft het sponsorcontract per direct beëindigd.

Kledingmerk Antropologie wilde haar sympathie juist wel tonen door het posten van een oproep voor meer gelijkheid en empathie. Zij werd daarop direct aangepakt door klanten en personeel over hun hypocrisie en de racistische manier van werken. Hun interne beleid met daarin de term 'Nick' - pas extra op voor donkere winkelbezoekers - werd ineens grootst uitgedragen in de media.

Er is uiteraard een iemand die de kroon spant als het gaat om het gebrek aan social media beheersing. Elon Musk heeft in de afgelopen jaren vele miljoenen moeten ophoesten aan rechtszaken en waardevermindering van zijn bedrijven aan de hand van spontane tweets die werden bestempeld als misleidende informatie. Nou werden zijn tweets niet zo zeer in tijden van crisis gepost, ze creëerde wel een interne crisis.

Als je van je moet laten horen, let er dan heel goed op wat je zegt, maar vooral waar je het zegt. Zeker als de gemoederen toch al hoog oplopen. Overigens heeft Justine Sacco, geloof het of niet, haar baan inmiddels weer terug. De vraag is dan ook hoe lang de opmerkingen van Greg Glassman hem na blijven jagen, maar dat het een hele dure uitspraak was, is zeker.