Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Patrick Wessels

Laten we de uitverkoop negeren en het volle pond betalen

05 mei 2020 08:13

De Nederlander is een ware koopjeskoning, die het zich geen twee keer laat zeggen als er ergens meer korting te krijgen is. Uitverkoop is wat ons activeert, in de winkelstraten waar je tegenwoordig wel gek lijkt te zijn als je nog de volledige prijs betaalt.

De Nederlander is een ware koopjeskoning, die het zich geen twee keer laat zeggen als er ergens meer korting te krijgen is. Uitverkoop is wat ons activeert, in de winkelstraten waar je tegenwoordig wel gek lijkt te zijn als je nog de volledige prijs betaalt.

Tenminste, voordat we te maken kregen met de coronacrisis. Een crisis waarin winkeliers het water tot aan de lippen staat en ze wanhopig zoeken naar de laatste strohalm. Daarbij lonken kortingen, die uiteindelijk ook voor winkeliers de genadeklap kunnen betekenen.

De oplossing zit ‘m in de mindset van de consument. Zijn honger naar aanbiedingen moet je sussen met een beetje schaamte. Door klanten aan te spreken op hun moraliteit. Zij zouden moeten wegblijven bij al die voordeeltjes, die we zien als het om geld draait. Omdat ons brein door dat geld onbewust in de bespaar- en berekenmodus schiet, om de deal die ons onbewust verleidt ook rationeel te verklaren.

Iets waar je van weg wilt blijven, omdat goedkoop leidt tot een totaal andere mentale verwerking dan gratis. Zoals bij een schaal met koekjes die naar ons ligt te lachen. Waarbij we moeten bepalen hoe we daar mee omgaan. Uit onderzoek blijkt dat de introductie van geld onze sociale normen zonder pardon overboord gooit.

Consumenten kopen de hele schaal leeg als dat goedkoop kan, terwijl ze maar 1 of 2 van de koekjes nemen als die gratis zijn. Terwijl dat minder kost dan goedkoop, maar we het toch niet over ons hart kunnen verkrijgen.

Belangrijke ongeschreven sociale normen die we met elkaar hebben afgesproken blijven in tact als de rol van geld buitenspel komt te staan. De ongeschreven normen als redmiddel tegen de race-to-the-bottom, om het de ander te gunnen en het even niet rationeel te hoeven verantwoorden.

Omdat je de motivatie voelt om de ander te helpen en iets voor elkaar over te hebben. Zodat we het economisch verkeer duurzaam herstellen, zonder je te hoeven schamen voor een korting waarmee je de ondernemer het vel over de oren trekt.

Laten we afspreken de summersale en kortingsknallers in ieder geval komend zomerseizoen met z’n allen over te slaan. Om de winkeliers wat te gunnen als we weer gaan winkelen. En met hun belofte dat ze ons niet in de verleiding brengen met een uitverkoop, zodat het brein niet per ongeluk in de bespaarmodus schiet.

Desnoods met een verbod op kortingen. Ook voor de grote retailers. Zodat we ons de komende tijd even niet druk maken over een eurootje meer of minder.

We kopen om te gunnen, vanuit ons moreel besef en het geweldige gevoel dat het helpen van winkeliers, die proberen het hoofd boven water te houden iets wezenlijks, iets wezenlijks oplevert.

En winkeliers die zich toch graag onderscheiden? Neem een voorbeeld aan de tweewielspecialisten in de dorpen. Waarvan ik deze week hoorde over hun testritten op de oprit van klanten, ‘private shopping’ in de winkels, de mobiele reparatieservice, technische hulp op afstand en de gratis haal- en brengservice. Voor meer service en een betere ervaring, in plaats van een kale korting waar uiteindelijk iedereen kapot aan gaat.