Gastcolumn

'We staren ons blind op de grote 'vervuilende' bedrijven'

03 februari 2021 08:45 Aangepast: 03 februari 2021 10:06
We focussen vaak op grote bedrijven, maar juist het mkb moet aan de slag, schrijft econoom Otto Raspe. Beeld © ANP

Als het om duurzaamheid gaat, lijken we ons vooral te focussen op grote bedrijven die zich niet snel genoeg aanpassen. Maar zo slecht doen die het helemaal niet. Juist kleinere bedrijven hebben onze aandacht nodig, schrijft Rabobank-econoom Otto Raspe in deze gastcolumn.

De trend was al eerder ingezet, maar tijdens de coronacrisis is nog duidelijker geworden dat vooral grote bedrijven onder het vergrootglas liggen: ze moeten zich verantwoorden over wat ze voor de samenleving betekenen.

"Als je niet bijdraagt aan maatschappelijke doelstellingen, dan ook geen steun", hoorde je het afgelopen jaar vaak.

Grote bedrijven scoren beter 

Maar wat blijkt uit recent onderzoek? Dat grote bedrijven aanzienlijk beter scoren dan kleinere bedrijven als het gaat om het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Denk aan verduurzaming en diversiteit.

Dat is niet zo vreemd. Vooral voor bedrijven met slechts enkele of tientallen medewerkers is het lastig om hiervoor de juiste capaciteit en kennis te hebben. Dat zet kleinere bedrijven op achterstand.

Ook zijn grotere bedrijven onderhevig aan dwingendere regelgeving, en zijn ze kwetsbaarder voor reputatieschade, wat ze juist maatschappelijk bewuster maakt.

Coronacrisis vormt splijtzwam

Het zijn dan ook vooral de grotere bedrijven die in het afgelopen crisisjaar hun maatschappelijke investeringen hebben kunnen uitbreiden. Kleinere bedrijven hebben hun maatschappelijke agenda juist veel eerder over boord gezet.

De coronacrisis is dus een splijtzwam: ze vergroot de verschillen tussen de kopgroep en de achterblijvers.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Verplicht energielabel C voor kantoren: zo voorkom je boetes

Grote opgave

De opgave om onze bedrijven maatschappelijk verantwoord te laten ondernemen is enorm. Bijna de helft van de bedrijven scoort een onvoldoende op de index voor de transitie naar de nieuwe economie.

De kopgroep is klein en bestaat maar uit ongeveer 8,5 procent van de bedrijven die een goed of zeer goed scoort.

Grote rol mkb

Wat dat betreft staren we ons dus vaak blind op die grote bedrijven, die multinationals, waarvan wordt verwacht dat ze hun verantwoordelijkheid nemen. En waarvan het zo teleurstellend is als ze weer eens buiten de lijntjes kleuren.

Maar daardoor verliezen we uit het oog dat 85 procent van onze economie bestaat uit bedrijven die nog veel grotere bergen werk te verzetten hebben.     

Focus op kleinere bedrijven 

Willen we echt willen werken aan een nieuwe economie met een passende ecologische footprint, waarin diversiteit de norm is, biodiversiteit wordt beschermd en waarin eerlijke prijzen worden gehanteerd, dán moet vooral het midden- en kleinbedrijf meer aandacht krijgen.

Met beleid dat eindelijk eens de kleinere ondernemers de hulpmiddelen biedt om te kunnen veranderen. En waar grote bedrijven als ware rolmodellen de kleinere bedrijven op sleeptouw nemen. Dat is pas maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van