Ondernemen

Van deurwaarders tot makelaars: stormloop op gratis reclame Ster

10 april 2020 16:19 Aangepast: 10 april 2020 18:19
Coronareclame van de Betaalvereniging Nederland Beeld © Screenshot

Ondernemersorganisaties maken massaal gebruik van de mogelijkheid om gratis reclame te maken op de publieke omroep. Ster stelt zendtijd beschikbaar omdat het de reclameblokken in coronatijd niet vol krijgt.

Sinds de regering lockdownmaatregelen nam, zegden veel bedrijven ingeplande reclamecampagnes af. Albert Heijn schrapte bijvoorbeeld de Hamsterweken en de bijbehorende campagne, omdat het bedrijf die niet passend vond in de huidige tijd.

Als gevolg daarvan kampen media met teruglopende reclame-inkomsten. Zo ook Ster, die de reclames voor de publieke omroep verkoopt. De organisatie sprak eind maart van een omzetdaling van 'enkele tientallen procenten'.

Gratis voor ondernemers

Normaal gesproken geeft Ster de restzendtijd terug aan de publieke omroep, als de reclameblokken niet vol komen. Maar dit keer besloot de organisatie om een deel van de restzendtijd gratis beschikbaar te stellen aan brancheorganisaties en belangenverenigingen, om daarmee hard getroffen ondernemers een hart onder de riem te steken.

Zij mogen een spotje maken van maximaal 30 seconden. Dat spotje moet een duidelijke relatie hebben met het coronavirus en er mogen geen commerciële producten of diensten in worden aangeprezen. Het is specifiek bedoeld voor organisaties 'die normaliter nooit op radio en/of tv adverteren'.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Adverteren in tijden van corona: 'Goedkoper, maar ook een risico'

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Coronavirus: supermarkten passen paasreclames aan, topomzet verwacht

Van deurwaarder tot makelaar

Tientallen organisaties meldden zich al aan voor het initiatief. Deurwaardervereniging KBvG gebruikt de gelegenheid om mensen met geldproblemen aan te sporen al vroeg contact op te nemen met hun deurwaarder, 'dan voorkom je dat de schuld hoger wordt'.

Betaalvereniging Nederland gebruikt de tijd om mensen te waarschuwen voor oplichters die gebruik maken van het coronavirus. "Krijgt u een appje, zogenaamd van uw bank, dat u nu een 'antibacteriele pas moet aanvragen… onzin!"

De Beroeps Organisatie Kunstenaars (BOK) benadrukt dat 'kunstenaars blijven maken', ook tijdens de lockdown. "Kunstliefhebbers en kunstenaars, vind elkaar. Juist nu!"

Bekijk hier de spot van kunstenaarsvereniging BOK

Geen bedrijven, alleen brancheorganisaties

"Het loopt best storm", zegt Hester van Rijn van Ster. Ze benadrukt dat de zendtijd niet beschikbaar is voor bedrijven, maar alleen voor brancheorganisaties die de bedrijven vertegenwoordigen.

Ondanks de drukte verwacht Ster alle ingestuurde spotjes te kunnen uitzenden. "We kunnen niet garanderen hoe vaak een spot wordt uitgezonden, want de betalende klanten mogen natuurlijk niet de dupe hiervan worden. Maar we willen voorkomen dat organisaties een campagne insturen die we niet kunnen plaatsen."

Ster stelde een maximum in per reclame van van 100 'gross rating points' (gpr), een jargonterm waarmee marketeers het bereik van een reclame aanduiden. Eén grp staat gelijk aan het eenmalig bereiken van 1 procent van je doelgroep. 100 grp's zou dus betekenen dat een reclame honderd keer 1 procent van de doelgroep bereikt, of bijvoorbeeld tien keer 10 procent.

NVM: Huisbezichtigingen gaan door

De Nederlandse Vereniging van Makelaars hoopt zaterdag haar eerste grp's binnen te halen. Dan gaat de speciaal voor de gelegenheid gemaakte spot in première. "We hebben wel vaker spots op radio en tv", zegt woordvoerder Theo Scholte. "Dit is een mooie kans om consumenten te laten weten dat de bezichtigingen gewoon doorgaan, ook in coronatijd."

Volgens Scholte hebben de makelaars vooralsnog niet te klagen over een gebrek aan interesse van woningzoekers. "De eerste dagen nadat de lockdowmaatregelen waren ingegaan, hadden makelaars veel annuleringen, maar inmiddels zitten we met de bezichtigingen al weer bijna op het oude niveau."

Spelregels

Toch is het goed om het bredere publiek erop te wijzen dat de bezichtigingen doorgaan, zegt hij. Scholte legt uit dat veel mensen nu eerst een virtuele bezichtiging doen. Als ze daarna nog steeds enthousiast zijn, volgt een fysieke bezichtiging. Die vinden in coronatijd minder vaak plaats dan voorheen, 'maar dan heb je wel alleen de serieus geïnteresseerde mensen te pakken'.

Makelaars houden bij die bezichtigingen een aantal 'spelregels' in acht, die ook in het spotje zullen terugkomen. Ze zetten bijvoorbeeld alle tussendeuren in het huis open en, zodat geïnteresseerden geen deurknoppen hoeven aan te raken. Bewoners zijn niet in huis aanwezig tijdens de bezichtiging. Zij gaan een blokje om, of zitten in de tuin. En na het bezoek neemt de makelaar de trapleuningen af met een doekje.

Charitatieve instellingen

De actie van Ster loopt in elk geval tot 1 mei. Dan maakt de organisatie de balans op en bekijkt of de actie nog langer kan doorgaan. Vooralsnog voert Ster de actie alleen uit. "Maar andere media kunnen zich aansluiten bij het initiatief."

RTL is dat vooralsnog niet van plan, zegt woordvoerder Laura Wichers. Wel merkt ze dat RTL ‘wordt overspoeld’ door aanvragen van charitatieve instellingen, een groep die bij het Ster-initiatief buiten de boot valt. “We bekijken per geval of we die verzoeken honoreren. Daarbij is het belangrijk of een initiatief landelijke dekking heeft en dat de kwaliteit van de spot goed genoeg is.”

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore