Ondernemen

'Koopjeskoningen' van Dekbed-discounter storten zich op woonmarkt

04 februari 2020 16:19 Aangepast: 05 februari 2020 16:45
Niels Verwij (l.) en Maurice Rustwat Beeld © Dekbed-discounter

Duizenden orders per dag en een 'miljoenenomzet'. Je zou het misschien niet zeggen, maar beddengoed is volgens ondernemers Niels Verwij (31) en Maurice Rustwat (30) goede handel. De mannen achter Dekbed-discounter storten zich daarom ook op andere woonartikelen.

Dekbedden, hoeslakens en badhanddoeken. Dekbed-discounter.nl kwam in 2014 in de lucht en wist al snel de aandacht te vangen. Met acties zoals '3 halen 1 betalen' wordt het volgens Twinkle een van de snelstgroeiende websites van Nederland. Oprichter Niels Verwij had eerder een koopjessite, vertelt hij in gesprek met RTL Z. En de dekbedden deden het daar al goed.

In 2017 voegt vriend Maurice Rustwat zich bij het bedrijf, een handelaar in telefoonaccessoires. "We hadden veel gesprekken over ondernemen. De problemen die ik had, kon hij oplossen en andersom. Dus waarom dan niet samenwerken?"

Vanuit Gouda en met zo'n 150 mensen in dienst bestieren de twee inmiddels twee webshops: de dekbedden en Koopjedeal, wederom een site met koopjes: van zooltjes tot zaklampen. De site werd vorig jaar overgenomen na faillissement. En alle aanvankelijk gedupeerde klanten van het bedrijf hebben volgens de ondernemers nieuwe tegoeden gekregen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Aanbiedingenwebsite Koopjedeal.nl koerst af op faillissement

Vijfduizend orders per dag

"De omzet van de site was binnen twee weken op peil", zegt Rustwat over de koopjessite. Inmiddels zijn de sites van de ondernemers naar eigen zeggen samen goed voor zo'n vijfduizend orders per dag. En dat is niet alles, want vorig jaar werd ook nog gefuseerd met meubelhandelaar De Arend. Dat bedrijf wordt apart gerund door Jarno Goesten vanuit Waardenburg.

"We zijn elke dag op zoek naar meer omzet. Nieuwe kansen waar we op in kunnen springen", zegt Verwij over de visie achter al de bedrijven. In 2018 begon hij daarom ook met het leasen van bedden, vorig jaar kwamen daar banken bij. Veel bedrijven in de sector spelen met dat idee, weet de ondernemer.

"Maar niemand doet de aantallen die wij doen, we hebben inmiddels 10.000 leasecontracten afgesloten en zijn net begonnen met het verhuren van eettafels en stoelen."

Boxspring voor 30 euro per maand

Vanaf 30 euro per maand plaatst het bedrijf bijvoorbeeld een boxspring bij je thuis en lost problemen op als die er zijn. Dat doet Dekbed-discounter met de hulp van vervoerders en servicebedrijven. "Je betaalt uiteindelijk voor comfort", zegt Verwij. "En we zoeken altijd naar samenwerking met andere bedrijven. Daarmee kunnen we groeien."

Alle bedrijven samen realiseren een omzet van 100 miljoen in 2019, beweert Verwij. Er is een beddenshowroom in Berkel en Rodenrijs, maar de focus ligt op online. "Winkels zijn geen onderdeel van onze strategie." Een groot publiek bereiken met de webshops wel.

Woonwinkel voor groot publiek

Dat hopen de ondernemers ook te doen met hun nieuwste troef: een online woonwinkel met de naam WoonQ. Vloerkleden, stoelen, lampen en nog veel meer, belooft Verwij. De komende maanden wordt flink gesleuteld aan de shop om net zulke goede zaken te doen als bij de rest.

Veel 'leuke' acties zijn volgens Verwij en Rustwat essentieel om dat te bereiken. Korting is koning, getuige de naam Dekbed-discounter. Die scherpe prijzen kunnen mede worden gevoerd, omdat een deel van de waar onder eigen dak wordt gemaakt. "In Nederland, Europa, maar ook China."

Eigen merken

Dekbed-discounter heeft bijvoorbeeld verschillende eigen merken, maar verkoopt ook waar van derden. Over de marges op die spullen willen de ondernemers niets kwijt. "Maar 50 procent is het zeker niet", zegt Verwij. Het doel is steevast: veel voor weinig.

"We willen het goedkoop houden", zegt Verwij. Maar ook de kwaliteit is belangrijk, benadrukt hij. Het moet goed zijn in een markt vol aanbieders en hippe nieuwe namen, zoals Snurk of Van Morgen. "Leuk, maar te duur", zegt de ondernemer over die startups. "Wij verkopen betere kwaliteit voor de helft van de prijs."

'Beddengoed is niet merkgebonden' 

Het grote voordeel van zoiets als beddengoed, maar ook andere woonwaar, is dat mensen minder merkgebonden zijn: het hoeft geen Nike of Adidas te zijn. "Beddengoed is een makkelijk product", zegt Paul te Grotenhuis van retailersvereniging Inretail. 

"17 miljoen mensen gebruiken het. En katoen is katoen. Win je het vertrouwen van de klant, dan kun je binnenlopen."

2019 was voor de woonwinkels van Nederland een ‘verrassend goed jaar’, zegt marktspecialist Bert Jan van der Stelt van INretail. Gezamenlijk tekenden zij een omzetgroei van ruim 5 procent op. Vooral meubelzaken deden het goed, maar ook de slaapspeciaalzaken en woontextielzaken noteerden plussen. 

Stagnerende huizenmarkt, maar woonwinkels doen het goed

"Ondanks de stagnerende huizenmarkt en consumentenvertrouwen, zien we toch dat mensen investeren in de inrichting van hun woning", zegt Van der Stelt. Veel mensen kiezen voor het verbouwen van een bestaande woning in de huidige markt. En dat is goed voor de woonwinkels. Dit jaar wordt naar verwachting daarom ook een goed jaar.

De meeste woonwinkels hebben overigens een focus op fysieke winkels, weet de kenner. Online vormt maar een klein percentage van de omzet. "Zo rond de tien procent." Veel meubels en toebehoren vragen maatwerk, mensen willen het zien. Bedrijven zijn daarom terughoudend met webverkoop. 

'Beter dan de rest'

"Maar veel accessoires en bijvoorbeeld bedtextiel lenen zich wel voor online verkoop. De klant weet dan beter wat hij krijgt." 

Goede handel dus, maar ook goede concurrentie, met namen zoals FonQ, Wehkamp, HEMA en Westwing. Verwij en Rustwat denken het vooral beter te kunnen dan de rest. “Reuring creëren en klanten versteld laten staan”, zeggen ze. "Daar zijn we goed in."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kledingwinkel We Are Labels stopt webshop: 'Niet meer te doen'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore