Ondernemen

Failliete ondernemer werpt zich opnieuw op dagaanbiedingen

04 december 2019 11:09 Aangepast: 04 december 2019 12:46
Ondernemer Roderick Voerman begint opnieuw en wil dagaanbiedingen innoveren. Beeld © Voerman

Ondernemer Roderick Voerman, die begin dit jaar failliet ging met zijn koopjessite 1Dayfly, gaat het opnieuw proberen. Met zijn nieuwe bedrijf wil hij dagaanbiedingen volledig innoveren. "Ik wilde eerst niets meer met dagaanbiedingen te maken hebben, maar het begon toch weer te kriebelen."

Dat zegt de 48-jarige ondernemer in een gesprek met RTL Z.

Felle concurrentie

Voerman richtte dertien jaar geleden 1Dayfly op, een webwinkel die consumenten aanbiedingen stuurt die slechts één dag geldig blijven. Het bedrijf groeide aanvankelijk snel, maar ging begin dit jaar failliet.

Steeds feller wordende concurrentie, reputatieschade door een foute deal en mislukte overnames werden het bedrijf fataal.

Vertrek na doorstart

In februari verkocht de curator de failliete boedel van 1Dayfly aan de Belgische concurrent Outspot, die de webwinkel doorstartte. Voerman ging voor de nieuwe eigenaar werken, maar stapte deze zomer al op. "Na de overdracht bleek er weinig meer voor mij te doen."

Voerman erkent dat hij vervolgens een hele tijd nodig had om te herstellen van alle teleurstellingen. "Ik had vreselijke maanden achter de rug. Een faillissement van een bedrijf waaraan je jarenlang hebt gebouwd, is heftig."

Kriebelen

Daarnaast kreeg de ondernemer te maken met de financiële nasleep van het bankroet. "Omdat ik ooit een persoonlijke borgstelling voor de schulden van het bedrijf had getekend, wil Rabobank mij en mijn gezin uit mijn huis hebben. Zij willen nog anderhalve ton, terwijl zij aan 1Dayfly wel acht ton hebben verdiend. Toch gaan ze voor de kill."

De tegenslag had ook gevolgen voor de toekomstplannen van de ondernemer. "Aanvankelijk wilde ik nooit meer iets met dagaanbiedingen te maken hebben. Maar uiteindelijk begon het toch weer te kriebelen. Ik realiseerde mij dat ik hier alles van af weet."

Opnieuw beginnen

Daarom besloot Voerman met een zakenpartner die eerder investeerde in 1Dayfly, een kleine, bestaande aanbiedingensite over te nemen. Nog deze week verwacht hij de aankoop van 6Deals af te ronden.

Dat bedrijfje neemt hij over van Symen Jansma en Dennis Klompalberts, de oprichters van online reisbureau Travelbird dat vorig jaar overigens ook failliet ging. 6Deals was ooit gevestigd op de Amsterdamse Herengracht, maar leidde de afgelopen jaren een vrij zieltogend bestaan op een bedrijventerrein.

Aanbiedingen anders

Voerman zegt het daarom helemaal anders te willen aanpakken. "Tegenwoordig kunnen aanbiedingensites nog maar nauwelijks het hoofd boven water houden. Toen ik met 1Dayfly begon, waren we pioniers. Maar door de toegenomen concurrentie zien klanten door de bomen het bos niet meer."

Ook worden aanbiedingensites volgens Voerman inmiddels als ouderwets gezien. "En omdat dergelijke bedrijven te weinig winst maken, hebben zij geen geld om te investeren in innovatie."

Toegespitste aanbiedingen

Met zijn nieuwe bedrijf denkt Voerman zich wél te kunnen onderscheiden. "Ik liep al langer met plannen rond om het anders te doen. Innovatie is de sleutel. 6Deals moet echt dé nieuwe standaard van aanbiedingensites worden."

In de eerste plaats wil de ondernemer geen algemene aanbiedingen aan een breed publiek doen, maar vooral deals die op individuele klanten zijn toegespitst. "Hoe langer je klant bent, hoe beter we je leren kennen, en hoe beter we je persoonlijke aanbiedingen kunnen doen."

Snelheid

Daarnaast denkt Voerman zich van de concurrentie te kunnen onderscheiden door snelheid. "Veel dagaanbieders kopen hun producten in als zij hun bestellingen binnen hebben. Klanten moeten daardoor dagen of soms wel weken op hun spullen wachten." De ondernemer wil bestellingen die voor 11 uur zijn geplaatst, nog dezelfde dag gaan leveren.

Momenteel werkt 6Deals nog deels op de ouderwetse manier, maar begin volgend jaar denkt de ondernemer al steeds persoonlijkere aanbiedingen te kunnen doen. "We onderscheiden nu al mannen en vrouwen, en klanten die uit zijn op A-merken of koopjes." Eind 2020 moet het bedrijf in staat zijn om bestellingen dezelfde dag te bezorgen.

Concurrentiebeding

En wat vindt Outspot, dat begin dit jaar doorstartte met 1Dayfly, van de nieuwe concurrent? "Ik ben nog steeds heel goed met die mensen. Ik had een concurrentiebeding tot december, dus heb nu weer mijn handen vrij", zegt Voerman. 

"Bovendien zijn wij veel kleiner dan Outspot, dat een omzet van 25 tot 30 miljoen doet. Hoewel het natuurlijk wel de bedoeling is dat wij snel groter worden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`