Ondernemen

Van stripboekenzaak tot kledinglijn: top-dj's spelen winkeltje tijdens ADE

16 oktober 2019 06:38 Aangepast: 18 oktober 2019 17:14
De popup-winkel van Spinnin' Records in de Amstelpassage van het Centraal Station. Beeld © Spinnin' Records

Armin van Buuren heeft een eigen escaperoom, Laidback Luke geeft kungfu-workshops en Yellow Claw opent een eigen stripboekenzaak. Tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) zijn er niet alleen honderden dancefeesten in de hoofdstad, maar ook talloze pop-upwinkels.

"Het worden er absoluut steeds meer", vertelt marketingmanager Barbara Fleskens van Storefront. Zij werkt bij een bedrijf dat tijdelijke winkellocaties verhuurt, een soort AirBnb voor retail. De afgelopen drie jaar kreeg Storefront steeds meer aanvragen voor pop-uplocaties tijdens ADE.

Fleskens: "Vaak zijn het internationale platenlabels die een tijdelijke locatie zoeken. Ze willen een relaxte plek waar ze kunnen werken, gasten kunnen ontvangen en ook nog eens hun dj's kunnen promoten."

Hoodies en demo drops in het Centraal Station

Het Nederlandse platenlabel Spinnin' Records organiseert al vier jaar een pop-upstore tijdens ADE. "Wij waren een van de eerste labels met zo'n pop-uplocatie, inmiddels zijn het er veel meer", vertelt projectleider Steven de Graaf.

Bij voorgaande edities was de tijdelijke winkel vijf dagen open, dit jaar een hele maand. De tijdelijke winkel zit voor het eerst niet aan de Amsterdamse grachten, maar in het Centraal Station. In de pop-upstore presenteert Spinnin' Records traditiegetrouw zijn nieuwe collectie hoodies (60 euro), T-shirts (30 euro) en petten (vanaf 10 euro).

Aandacht is belangrijker dan omzet

Omzet halen is niet het voornaamste doel van zo'n pop-upstore, zegt De Graaf. "Met zo'n winkel geven we fans een fysieke plek om in aanraking te komen met de dj's en ons merk."

In de pop-upstore zijn namelijk ook activiteiten zoals een silent disco, meet-and-greets en 'demo drops'. Bij een demo drop kun jij je eigen muziek laten horen en feedback krijgen van bekende dj's. De Graaf: "Dat levert heel veel waardering op van fans."

Naamsbekendheid

Het voornaamste doel is niet spullen verkopen, maar aandacht krijgen. Dat geldt voor bijna alle pop-ups tijdens ADE, vertelt Fleskens. Met meer dan 400.000 bezoekers is het dancefestijn de perfecte gelegenheid om jezelf te laten zien als artiest.

"Een leuke ervaring of indrukwekkende ontmoeting met de artiest betaalt zich later uit in brand engagement. Anders gezegd: de naamsbekendheid zorgt ervoor dat je later meer concertkaartjes verkoopt."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Top-dj heeft weeksalaris van 571.000 euro'

1500 euro voor een week

Wat kost zo'n tijdelijke winkel in het centrum van Amsterdam? Vooral winkelgebied de Negen Straatjes is populair. Wie daar tijdens ADE een tijdelijke locatie wil huren, betaalt zo'n 1500 euro per week.

Dat is exclusief de kosten voor de tijdelijke verbouwing en aankleding van het pand. Wie aandacht wil trekken, moet tenslotte zorgen dat zijn locatie er instagrammable uitziet.

Volop concurrenten

Dat is wel het minste wat je te doen staat, want je hebt veel concurrentie. Vorig jaar waren er tientallen evenementen per dag en meer dan 2000 dj's. Fleskens: "Eigenlijk kun je niet meer aankomen met hoodies en een meet-and-greet. Je moet echt iets origineels doen om de aandacht te trekken."

De dj's wedijveren niet alleen met elkaar: ook bedrijven zien brood in pop-ups rond ADE. Volgens Fleskens spelen bijvoorbeeld kledingmerken zoals Fresh Cotton graag in op het dance-evenement. "Vooral streetwearmerken vinden het interessant, want veel bezoekers van ADE vallen in hun doelgroep", vertelt ze. "Het is heel strategisch om een pop-up neer te zetten op plekken waar zo'n groot, internationaal publiek langskomt."

Dit zie je anno 2019

Wie valt het meest op dit jaar? Dit zijn een paar bijzondere acties bij ADE 2019:

Stripboek en winkel

Dj-duo Yellow Claw heeft een stripboek gemaakt rondom hun nieuwe single 'Amsterdamned'. Ze verkopen de stripboeken in een tijdelijke winkel, waar ze zelf aanwezig zijn om te signeren. "Het nummer klonk als een soort soundtrack van een anime film of strip saga", melden ze in een persverklaring. "Daarom besloten we een stripboek te maken."

Naast de stripboeken, verkoopt het duo ook kleding en accessoires in de stijl van de comic. Verder kun je in de winkel een tattoo laten zetten, op de foto gaan met Yellow Claw en als dj in spe je demo droppen. 

Kungfu-les van Laidback Luke

Dj Laidback Luke is niet alleen dj, maar ook wereldkampioen kungfu. De Nederlandse kungfu-kampioen deelt zijn passie met zijn fans tijdens een ADE Kung Fu-Session

Daarnaast heeft hij een eigen pop-upwinkel met merchandise en rijdt hij rond in een bus in samenwerking met gearmerk Denon DJ.

ADE Kung-Fu Session!

What's an ADE week without my Kung-Fu Class! 😉 Here it is! Friday, October 18, 3-4PM at TrainMore Amsterdam Oost Black Label! Tickets available now! No experience needed as always and a fun time for all! 💪🏽🥋Tickets at: http://po.st/LBLKFADE19

Posted by Laidback Luke on Thursday, September 5, 2019

Escaperoom van Armin van Buuren

Voor 160 euro kun je met drie tot zes vrienden meedoen aan de escaperoom van Armin van Buuren in de Beurs van Berlage. "Ik ben enorm fan van escaperooms, dus ik vind het dan ook supergaaf dat ik voor mijn nieuwe album Balance mijn eigen escaperoom mag lanceren", schrijft hij op Instagram.

De escaperoom staat in het teken van het nieuwe album van Van Buuren. Tijdens het spel krijg je een voorproefje van de nummers. De escaperoom is vanaf 16 oktober twee weken open.

Verstuur een kaartje met Martin Garrix

Martin Garrix brengt zijn eigen platenlabel STMPD RCRDS onder de aandacht met een pop-upstore in het Art'otel Amsterdam. Je kunt er merchandise kopen, de dj ontmoeten en gratis 'exclusieve ansichtkaarten' versturen.

House of Instagram

Social platform Instagram neemt vrijdag een theater in het centrum van de stad over voor een grote Instagramshow. Marketeers presenteren cijfers en nieuwe functies en muzikanten vertellen waarom en hoe zij Instagram gebruiken.

Bloemige afterparty

Marketingbureau The Gardeners en Mooiwatplantendoen.nl (van Bloemenbureau Holland) hebben een 'Plant House' na ADE. Tijdens deze rustige afterparty kun je bijkomen het feesten en luisteren naar muziek van DJ Emanuelle Vos.

Schoenen poetsen

Ook kleine ondernemers spelen in op ADE. Heb je je sneakers helemaal plat gedanst? Je kunt ze laten opknappen bij de pop-uplocatie van Sneakie Business in de Herenstraat.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Dancemuziek levert Nederland half miljard op

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`