Ondernemen

Het bestaat nog, bediening aan de pomp: 'Mensen rijden er voor om'

08 augustus 2019 17:05 Aangepast: 08 augustus 2019 17:42
Eigenaar Gerald Meijer bedient een klant bij zijn tankstation in Steenwijk. Beeld © Eigen foto

Aan komen rijden bij een tankstation waar de pompbediende vervolgens je tank vol gooit. In vakantielanden als Italië en Spanje is het de normaalste zaak van de wereld, in Nederland lijkt deze service in de vergetelheid te raken.

Meer dan de helft van de tankstations in Nederland is inmiddels onbemand. De pompen waarbij ook nog een medewerker aanwezig is die voor je tankt, zijn zo goed als uitgestorven - maar ze zijn er nog wel.

Bijbetalen voor service

Zoals het tankstation van Rudolf van der Knijff in Moerkapelle. "Het is service naar de mensen toe, bijvoorbeeld als iemand ouder is of niet goed overweg kan met de pinautomaat."

Hij bedient elke dag wel een klant. Het blijft dan bij een tankbeurt. "Het hele riedeltje van ook nog een spons over de voorruit halen, dat doen we niet meer. Tenzij iemand er specifiek om vraagt."

Voor de service vraagt Van der Knijff drie euro per tankbeurt. "Daar ging het bijna op mis, in eerste instantie verrekenden we dat bedrag in de prijs. Maar andere tankstations in de buurt werden veel goedkoper dan wij, voor nul service. Uiteindelijk hebben we besloten mee te gaan met die lagere prijs en mensen te laten bijbetalen voor de service."

'Dit had ik niet verwacht'

Hij is daarmee een uitzondering. "Bij ons hoeven ze niet extra te betalen, zeker niet", zegt Gerald Meijer. Hij is eigenaar van twee Kreuze-tankstations in Steenwijk, één bemand en één onbemand. Bij het bemande station biedt hij standaard bediening aan. "Klanten hoeven er niet om te vragen, we doen het gewoon. Soms is het druk, dan moeten ze even wachten."

Zijn service biedt toegevoegde waarde, vindt Meijer. "We hebben een klantengroep die dit heel erg waardeert. Vertegenwoordigers bijvoorbeeld die hun pak netjes willen houden, maar ook oudere mensen; van alles wat. Mensen die niet uit deze regio komen verbazen zich wel. 'Dit had ik niet verwacht', zeggen ze dan, en dat is juist het leuke."

Natuurlijk, het personeel dat de pomp bedient kost geld. "Maar als er eens een feestdag is en klanten met de betaalautomaat moeten betalen, slaan ze de tankbeurt over", zegt de pompeigenaar. "Dat zien we in de cijfers. Dan komen ze later."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Het kleine tankstationwinkeltje verdwijnt: meer onbemande pompen

Opvallen

Dat tankstations met bediening aan de pomp niet alleen in dorpen te vinden zijn, bewijst de Shell van Koen van der Knaap in Rotterdam. Daar bedient een medewerker standaard de acht pompen met benzine en diesel. "Alleen de twee LPG-pompen bedienen we niet", zegt Van der Knaap. "Daarbij moet je constant een knop ingedrukt houden en kun je dus geen andere pompen bedienen."

Hij weet wel waarom er in Nederland steeds minder pompbediendes zijn. "De personeelskosten liggen hier een stuk hoger dan in landen als Italië. En mensen raken er hier ook meer aan gewend om zelf te tanken, door het stijgende aantal onbemande tankstations. Maar: als iedereen ermee stopt, ben je juist een beetje unieker als je het wel doet."

Pompbediende moet opgeleid worden

Als hij gaat rekenen, weet hij eigenlijk ook niet zeker of de pompbediende uit kan. "Al helpt hij klanten ook met het oliepeil checken, loopt hij mee als er problemen zijn in de wasstraat of pakt iets aan in de shop."

Een ander nadeel: het kost heel wat energie en tijd om een pompbediende goed op te leiden. "Er komt best een hoop bij kijken: kennis van auto's, maar ook mensenkennis."

Feit blijft wel dat klanten omrijden omdat ze bij Van der Knaap bediend worden, zegt hij. "Iedereen stelt het op prijs. Misschien een op de tien mensen zegt: ik tank zelf wel. De meesten lopen gelijk naar binnen voor een kop koffie."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`