Ondernemen

Wordt Hans Klok dan toch rijk in Vegas?

30 juli 2019 17:12 Aangepast: 31 juli 2019 17:04
Klok tijdens de grote opening van zijn nieuwe show in Las Vegas. Beeld © Getty

Illusionist Hans Klok dacht altijd dat hij rijk zou eindigen, maar vooralsnog is dat niet gelukt. Zijn comeback in Vegas moet daar verandering in brengen.

Gisteren trapte de illusionist een nieuwe serie shows af in zijn nieuwe woonplaats Las Vegas. Klok sloot een contract voor tien jaar met hotel- en casino-eigenaar MGM Studios. Hij zal zes avonden per week te zien zijn het Excalibur Hotel & Casino, en in de weekenden ook 's middags.

In potentie kan hij miljoenen verdienen in de Amerikaanse woestijnstad, maar Klok weet uit ervaring dat het moeilijk is door te breken in Vegas. RTL Z zet de kansen en valkuilen voor Klok op een rijtje.

Grootverdiener Copperfield

Hoe je als illusionist in Vegas rijk kan worden, toont David Copperfield, de grootverdiener onder de magiërs. Zakenblad Forbes schat zijn vermogen op 875 miljoen dollar. Zijn geheim: spelen, spelen en nog eens spelen.

Hoewel Copperfield tegenwoordig ook andere inkomstenbronnen heeft, zoals het resortbedrijf op zijn elf privé-eilanden in de Bahama's, haalt hij nog steeds vele miljoenen uit zijn optredens. Van juni 2017 tot juni 2018 speelde hij 670 shows (!) in de MGM Grand in Vegas, een zaal met 16.800 stoelen. Dat leverde hem een slordige 61 miljoen dollar op.

Voorlopig komt Hans Klok nog niet in de buurt van dat bedrag. Quote beraamde zijn vermogen in een nogal ruwe schatting op een miljoen. Zelf zegt Klok daarover in een interview met NRC Handelsblad: "Ik heb altijd gedacht dat ik rijk eindig, maar dat is tot nu toe niet gelukt. In 2000 liep ik een schuld op en het kostte vijftien, zestien jaar om die terug te betalen."

Peperdure marketing

In 2007 probeerde Klok het ook al eens in Vegas. Dat werd geen succes. Klok stond in een zaal met 1.500 stoelen, waarvan hij iets minder dan de helft wist te vullen. "Voor een beginnend artiest als ik was 600 verkochte kaarten per show eigenlijk heel verdienstelijk. Maar voor wie er was, voelde het leeg", zei hij daarover in een interview met het AD.

Destijds werd Klok gesteund door Joop van den Ende, die naar verluidt 25 miljoen euro in de voorstellingenreeks stak. Die investering was nodig om onder meer de marketingkosten te kunnen betalen. Die kosten bedroegen alleen al zo'n dertig- tot vijftigduizend dollar in de week, vertelde Klok aan omroep Gelderland.

"Om billboards te hebben hangen, je naam op wat taxi's te hebben staan. Dat moet allemaal terugverdiend worden met de kaartverkoop, maar je moet het eerst betalen. Ik ben niet armlastig, maar dat trek ik toch niet."

Het Excalibur Hotel ziet eruit als een Disney-achtig kasteel. Het Excalibur Hotel ziet eruit als een Disney-achtig kasteel.

Impulsaankoop

Dit keer wordt Klok gesteund door investeerder Marcel Boekhoorn, de miljardair achter onder meer Hema en Ouwehands Dierenpark. Hoeveel hij in de productie steekt, is niet bekend.

Aan een marketingcampagne zal Klok ook dit keer niet ontkomen, zegt hij tegen de Volkskrant. "Je moet je voorstellen, Las Vegas is een kermis. Je hebt vijftien euro in je broekzak, en dan beslis je ter plekke: ga ik naar het spookhuis, het reuzenrad of de grijpmachine? Las Vegas bestaat uit impulsaankopen."

Lastig daarbij is dat de gemiddelde toerist slechts 1,3 dagen in de woestijnstad verblijft. Dus begon de campagne van Klok pas op 27 juli, twee dagen voor de première van zijn show. "Eerder heeft geen zin: de mensen die een week eerder in Vegas zijn, zijn al weer weg als mijn show begint."

Dure trucs

Behalve de marketingcampagne, investeert Klok veel geld in zijn trucs. Het hoogtepunt van zijn vorige show was bijvoorbeeld de zwaardendoos van Moretti, een illusie waarbij iemand verdwijnt in een kartonnen doos die wordt doorboord met zwaarden, om er vervolgens ongeschonden weer uit te stappen. Klok kocht de truc van de nazaten van Hans Moretti voor enkele tonnen. "Je kunt er een huis van kopen", zei hij bij De Wereld Draait Door.

In Vegas zal Klok een hommage brengen aan het Duitse illusionistenduo Siegfried en Roy, bekend om hun shows met witte tijgers en leeuwen. Wilde dieren zijn tegenwoordig verboden, maar na het zien van de film Prooi wist Klok dat een digitale leeuw het publiek ook in extase zou kunnen brengen. Dus liet hij de producent van de Nederlandse film een levensechte digileeuw ontwikkelen.

Nachtclubachtige setting

Spelen in Vegas heeft ook zijn voordelen, als je naar de kosten kijkt. Je speelt immers constant in dezelfde zaal, waardoor je geen fortuin kwijt bent aan een diesel slurpende tourbus. 

Klok deelt de Thunderland Showroom van het Excalibur met de Bee Gees en Thunder from Down Under, de Australische versie van de Chippendales. Volgens de illusionist is het een zaal met een 'nachtclubachtige setting' voor een publiek van maximaal 425 man.

Kaartjes voor de show kosten tussen de 49 en 115 dollar per stuk. De meeste tickets zitten daartussenin. Op de achterkant van een bierviltje uitgerekend, komt dat neer op een omzet van ruim 35.000 dollar per uitverkochte voorstelling.

Als we uitgaan van een ritme van acht shows per week, en vier weken vakantie, komt dat neer op een omzet van een kleine 13,5 miljoen dollar per jaar, bij maximale bezetting. Dat moet genoeg zijn om na aftrek van alle kosten een goedbelegde boterham aan over te houden.

Onduidelijk is welk deel van de winst toekomt aan Boekhoorn. Wel bekend is dat de investeerder het grootste financiële risico loopt, zegt Klok tegen NRC: "Mijn risico is de energie die ik erin stop. Mocht het mislukken, dan is het een slechte zaak voor je naam."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`