Ondernemen

Producent Jeroen Koopman jaagt op rechten Heartbreak High

18 juli 2019 13:50 Aangepast: 18 juli 2019 15:09
Drazic werd gespeeld door Callan Mulvey Beeld © Printscreen YouTube

Menig dertiger groeide op met de Australische serie Heartbreak High. Zo ook producent Jeroen Koopman (34) van NewBe. Hij wil de rechten kopen voor een remake. "Het voelt nog steeds heel erg als iets van nu."

De knipperlichtrelatie tussen Drazic en Anita, docente Sam die het met een leerling aanlegde en de band tussen Kurt en zijn alcoholistische vader hielden in de jaren negentig Nederlandse tieners aan de buis gekluisterd.

Populair in meer dan tachtig landen

Ook daarbuiten was de Australische serie mateloos populair. Deze werd in meer dan tachtig landen uitgezonden en was daarmee lange tijd het grootste content-exportproduct van Australië.

Producent Jeroen Koopman van NewBe is eveneens al sinds zijn tienerjaren groot fan. Toen hij met een collega op kantoor een gesprek had over Australië, kwam de serie toevallig ter sprake.

"Heartbreak High gaf onze zo’n nostalgisch en fijn gevoel. Er staan nog veel fragmenten van op YouTube. Toen we die bekeken, voelde het heel erg als iets van nu."

Misschien wel retro, maar dat is in

Koopman somt de elementen op: "Qua verhaallijnen en gelaagdheid van karakters voelt Heartbreak High heel volwassen. Ook qua diversiteit en inclusiviteit is de serie nog altijd actueel. De leader is misschien wel retro, maar dat is tegenwoordig weer hartstikke in. Ik dacht: hier moeten we iets mee."

NewBe produceert vooral voor 'svod': subscription video on demand. Koopman startte in 2011 met YouTube, maar produceert inmiddels ook voor Netflix, Amazon, Videoland én de bioscoop.

"Eigenlijk is de bioscoop de ultieme vorm van 'on demand', want mensen kiezen hun kijkmoment en gaan er de deur voor uit."

Heartbreak High

Remake

Nu probeert Koopman de rechten van Heartbreak High te krijgen zodat hij een internationale remake kan maken. Op zijn LinkedIn-pagina heeft hij een vlog geplaatst waarop het avontuur is te volgen. 

Het kopen van de rechten is nog niet zo eenvoudig. De productiemaatschappij achter de serie is inmiddels opgeheven en ook producent Ben Gannon is in 2007 overleden. Maar inmiddels heeft hij een e-mail gestuurd aan de zakelijke partner van Gannon. "Ik vind het leuk om mensen hierin mee te nemen, want het is een avontuur op zich." 

Voor een nieuwe doelgroep

Heeft Koopman er dan niet aan gedacht om een remake te maken die erop lijkt, maar zonder de rechten? "Nee. Als je de kracht eruit wil halen, dan moet je het Heartbreak High noemen. Wil je dat mensen straks bij Netflix of een andere videoaanbieder er écht op klikken, dan heb je de naam nodig."

De remake zal gericht zijn op een jonge doelgroep, van 16 tot 26 jaar. "Maar ik denk dat dertigers het ook gaan kijken. Goede series in een highschool setting zijn ook bij een oudere doelgroep populair. Ik heb het idee dat bijvoorbeeld Sex Education ook door veel volwassenen op Netflix wordt gekeken."

Inmiddels heeft Koopman een e-mail terug ontvangen. "Het is te spannend om dat nu al te delen,” zegt hij. "Er zit een onverwachte twist in, maar qua status kan ik wel zeggen: moving forward. Binnenkort zal ik iedereen bijpraten in een nieuwe vlog."

Still uit de leader van Heartbreak High Still uit de leader van Heartbreak High

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`