Ondernemen

Tonnen of miljoenen ophalen bij de crowd net als VanMoof: zo werkt dat

13 juni 2019 12:24
VanMoof heeft naar eigen zeggen miljoenen nodig om te kunnen groeien en zo aan de vraag te kunnen voldoen. Beeld © VanMoof

Binnen twaalf uur wist fietsbedrijf VanMoof een ongekend hoog bedrag van 2,5 miljoen euro op te halen via crowdfunding. Een succes dat menig ondernemer graag zou evenaren. Hoe zorg je voor een succesvolle crowdfundingscampagne, hoe werkt dit voor investeerders en wat moet je vooral niet doen?

VanMoof wil groeien en heeft daarvoor geld nodig. Veel geld. Dit jaar wil het 7,5 miljoen euro ophalen via crowdfunding, waar dus al 2,5 miljoen van binnen is. Er komt nog een campagne van vijf miljoen euro voor investeerders die 100.000 euro of meer inleggen. 

Wereld veroveren met e-bikes

Eerder dit jaar werd al 12,5 miljoen euro opgehaald bij een bank. In totaal wil het fietsbedrijf, zo laat een woordvoerder desgevraagd weten, binnen 12 maanden zo'n 15 tot 20 miljoen euro hebben opgehaald.

Met het geld wil het fietsbedrijf groeien, en 'de wereldwijde markt verder veroveren', met name op het gebied van e-bikes. Maar heeft een bedrijf dat ook makkelijk geld kan lenen bij de bank wel een crowdfundingscampagne nodig?

Investeerders als ambassadeur

Volgens Gijsbert Koren van Crowdfundingcijfers.nl wel. Funders, degenen die geld investeren, zijn namelijk ook je ambassadeur, zegt hij. "Niet alle funders zijn fans. Je hebt ook mensen die gewoon hun spaargeld willen beleggen. Maar die fans worden zo wel bij je bedrijf betrokken." En ze maken de buitenwereld enthousiast.   

De snelheid waarmee VanMoof geld heeft opgehaald, wordt niet vaak gezien, zegt hij. Sowieso moet je als onderneming een goed verhaal hebben, en een netwerk. "Zomaar een campagne online zetten en wachten tot het geld binnenstroomt, werkt niet. Crowdfunding is geen magische oplossing."  

Hij zegt dat ondernemers vaak eerst familie en kennissen aanspreken en warm maken voor een investering. Vervolgens worden andere mensen in hun netwerk benaderd. "Daarbij scheelt het als al een product of dienst hebt, en er sprake van vertrouwen in je onderneming is."

"Crowdfunding is geen magische oplossing."  

Duurzame energie en vastgoed doen het goed

Het bedrag dat bedrijven ophalen via crowdfunding wordt al jaren elk jaar groter. In 2018 ging het om een bedrag van 329 miljoen euro, volgens crowdfundingcijfers.nl, 48 procent meer dan in 2017. Van dat bedrag was 90 procent voor ondernemingen, de overige 10 procent zijn maatschappelijke culturele of consumentenleningen. 

Gemiddeld wordt er 114.000 euro opgehaald, voor creatieve projecten (film, muziek, theater) 13.000 euro gemiddeld. Vooral duurzame energie en vastgoed groeiden in 2018 harder dan de markt. Ook dit jaar zullen deze niches naar verwachting verder groeien. 

Vormen van financieren

Via crowdfundingplatforms mogen bedrijven maximaal 5 miljoen euro ophalen, aldus het ministerie van Financiën, voorheen was dat 2,5 miljoen, een bedrag dat veel platforms nog steeds als maximum hanteren.

Het levert al die investeerders natuurlijk ook wat op. Het gemiddeld netto rendement van crowdfunding in de vorm van een lening was in 2018 4,3 procent. Naast een lening met rente bieden bedrijf ook aandelen aan. 

In het geval van VanMoof gaat het om converteerbare leningen met een rente van 6 procent. Hierbij wordt de lening in een latere fase, bij een nieuwe investeringsronde of een overname, omgezet in aandelen. Daarbij krijgt de investeerder korting op wat andere investeerders moeten betalen voor een aandeel. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Failliet door crowdfunding: 'Hoge rentes nekken ondernemers'

Succes versus falen

Naast succesverhalen als VanMoof en Fairphone, dat vorig jaar ook 2,5 miljoen euro ophaalde via crowdfunding, gaat het ook weleens mis, zegt Koren. Dan wordt een beoogd bedrag of niet gehaald of gaat een bedrijf alsnog over de kop.

Sommigen bedrijven gaan zelfs failliet door extreem ongunstige voorwaarden, die tot hoge kosten leiden, van de crowdfundingsplatforms, bleek onlangs uit onderzoek. Zo zijn er steeds meer crowdfundingsplatforms die leningen verstrekken aan ondernemers.  

Regelgeving in de kinderschoenen

Aan regelgeving door toezichthouders AFM voor crowdfunding wordt volgens Koren gewerkt. Eerder liet de toezichthouder RTL Z weten dat het ook zorgen heeft over gebrek een regelgeving en dat hier in Europees verband aan wordt gewerkt. En, zo stelde het, crowdfundingplatforms hebben niet helemaal de vrije hand.

Koren stelt dat crowdfunding wat dat betreft nog in de kinderschoenen staat. "Maar het blijft wel een goed alternatief voor banken die niet meer zoveel geld lenen aan het mkb."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`