Ondernemen

Korting op BBQ-worstjes bij regen: AH en Marqt werken met 'slimme prijzen'

21 mei 2019 15:19 Aangepast: 25 juni 2019 11:47
'Dynamisch prijzen' bij Albert Heijn Beeld © Albert Heijn

Een korting van 40 procent op barbecueworstjes bij regen of nasigroenten die nog 'tot vandaag te gebruiken zijn'. Supermarkten Albert Heijn en Marqt gaan met behulp van slimme software producten afprijzen op basis van onder meer de houdbaarheid en het weer.

Veel producten waarvan de houdbaarheid bijna verstreken is gaan vaak met hoge kortingen weg. Dat is de huidige versie van een concept dat bekendstaat als 'dynamisch prijzen'.

Zowel Albert Heijn als Marqt maakten deze week bekend dat principe een stapje verder te nemen: sommige producten worden met behulp van een algoritme automatisch afgeprijsd. AH start met een proef van twee maanden op onder meer vis en kip bij een vestiging in Zandvoort.

Bij Marqt gaat het volgens een woordvoerder om een 'leerproject' met voorverpakte vleeswaren, vis, groente en fruit en kant-en-klaarmaaltijden.

Twee prijzen

Hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting, beloven de bedrijven. Bij de producten van AH worden elektronische prijskaartjes geplaatst met daarop twee prijzen: de reguliere prijs en afprijzing bij een specifieke houdbaarheidsdatum.

Naast de houdbaarheid houdt de software ook rekening met de locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, verkoopcijfers en voorraden van een product.

De klanten van AH zien twee prijzen De klanten van AH zien twee prijzen

Regen is korting

Zo kan het weer effect hebben op de prijs van vlees voor op de barbecue. "Die prijs kan veranderen als het weer omslaat", zegt Anoesjka Aspeslagh van Albert Heijn. "Als het regent neemt de vraag af en daalt de prijs."

Of stijgt de korting, zegt AH. Want dynamisch prijzen zorgt ervoor dat de prijs van een product kan fluctueren, maar een product dat in de ochtend 10 procent korting krijgt is die avond niet opeens weer duurder.

Dit soort dynamische prijzen zie je bijvoorbeeld wel bij hotels of luchtvaartmaatschappijen en zijn in theorie ook toepasbaar op producten in de supermarkt.

Tot 60 procent

"We geven kortingen tussen de 10 en 60 procent. Die 10 kan 60 worden, als het bijvoorbeeld later op de dag is en we minder klanten verwachten. Maar 60 procent wordt nooit 10 procent", aldus Aspeslagh.

Volgens de woordvoerder hanteert AH een landelijk prijsbeleid. Het is niet zo dat kip in Amsterdam Zuid duurder wordt dan in Osdorp. Het gaat puur om het geven van de beste korting op anders onverkoopbare producten." Marqt sluit zich hierbij aan.

Consument betaalt

Zowel AH als Marqt hopen zo minder eten te hoeven weggooien én de winst te verhogen. De bedrijven lieten zich hierbij adviseren door de Israëlische startup Wasteless. AH ontwikkelt nu software in eigen huis, terwijl Marqt gebruik wil gaan maken van het platform van Wasteless.

Voedselverspilling is niet alleen slecht voor het klimaat, volgens de Verenigde Naties goed voor 8 procent van de wereldwijde uitstoot van CO2. Het is ook nog eens heel duur. "En de consument betaalt die prijs", weet David Kat, die voor Wasteless de wereldwijde markt ontwikkelt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Miljoenen subsidie in strijd tegen voedselverspilling

Meer winst maken

Kat wijst ook op een onderzoek van ReFED, een Amerikaanse organisatie die zich inzet tegen voedselverspilling. "Het weggooien van eten kost twee keer meer dan de winst die supers maken. Ze kunnen hun winst verdubbelen door te stoppen met verspillen."

De software van Wasteless voorspelt als het ware of er verspilling dreigt bij verse producten. En vertelt een supermarkt op basis van onder meer de verkoop- en voorraadcijfers of het nodig is om in te grijpen.

Is er een korting nodig om de verkoop te stuwen of komen er nog klanten genoeg? Dankzij slimme software kunnen verse producten die in bij het vuilnis dreigen te belanden met winst worden verkocht, weten ze bij het jonge bedrijf.

Alle supers aan tafel

En daar wil zo'n beetje elke Nederlandse supermarkt iets over weten, vertelt Kat. Wasteless zou ook met al die partijen om tafel zitten. Meer supermarkten zullen van zich laten horen als het gaat om het invoeren van dynamische prijzen, zegt hij.

Het Italiaanse Finiper wist met behulp van de software van Wasteless de verspilling van kip met 89 procent terug te dringen en zag de nettowinst op dat product met 25 procent stijgen, zo liet het bedrijf eerder in een persbericht weten.

En ook al doet AH het nu op eigen houtje, slimme software is volgens Kat onmisbaar. "Als de Parmezaanse kaas is afgeprijsd, koop je waarschijnlijk ook spaghetti. Veel keuzes worden pas in de winkel gemaakt, goed dynamisch prijzen is daarom een ingewikkeld verhaal."

`