Personal finance

Bijna helft consumenten krijgt beloning voor review

11 mei 2017 06:04 Aangepast: 12 mei 2017 12:22
Beeld © ANP

Reviews zijn vaak verre van objectief en daardoor soms maar lastig te vertrouwen. Uit onderzoek van waakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat bijna de helft van de consumenten weleens een beloning krijgt voor een review. Of door er eentje te schrijven kans maken op een beloning.

In het enorme aanbod van webwinkels en producten is het soms moeilijk om een goede keuze te maken. Consumenten kijken daarom graag naar reviews van eerdere kopers: zijn zij enthousiast over het product of niet?

Nepreviews

Uit onderzoek dat ACM liet doen, blijkt dat vooral bij de aankoop van elektronische en huishoudelijke apparaten wordt gekeken naar reviews. Daarnaast zijn ze populair bij het uitkiezen van overnachtingen, restaurants en pakketreizen. Een derde van de mensen geeft aan dat reviews steeds belangrijker worden om een keuze te maken.

Wie zitten er eigenlijk achter die reviews? Consumenten die enthousiast of juist teleurgesteld zijn over hun net aangeschafte product - zou je denken. Maar niet alleen zij schrijven recensies. Voor sommigen is het schrijven van recensies een bijbaantje. "Ik tikte lange tijd reviews voor een bekende telefoonwinkel. Ik kreeg 25 euro per recensie en moest er dan iets van 30 aanleveren", zegt een anonieme student uit Utrecht.

Slechte producten oppoetsen

Die zogenaamd objectieve recensies waren uiteraard weinig kritisch en vaak doordrenkt van lyrische taal over soms slechte producten. "Ik heb echt verschrikkelijke telefoons zoals de Acer Liquid Z moeten aanprijzen. Dat is nog best lastig als een telefoon echt slecht is. Je moet dan zoeken naar kleine lichtpuntjes en die uitvergroten, terwijl je de slechte punten afzwakt of weglaat. Helemaal liegen kan niet, er moet wel een zweem van objectiviteit zijn."

Meer dan een zweem werd het nooit. "Als ik een echte recensie had moeten schrijven waren veel van die toestellen de grond ingeboord." 

Consumenten twijfelen

Consumenten twijfelen inmiddels aan de betrouwbaarheid van online recensies, blijkt uit het ACM onderzoek. Een kwart ziet weleens een nepreview, en driekwart twijfelt met regelmaat bij het zien van enthousiaste gebruikersverhalen. Ook hebben mensen vaak het vermoeden dat negatieve reviews weggelaten worden. Uit eerder onderzoek bleek al dat consumenten door de betaalde reviews van bloggers en vloggers heen prikken.

Die twijfels zijn niet gek als je ziet hoe vaak mensen gevraagd wordt om een review te schrijven in ruil voor korting, een beloning of kans op een beloning. Dat is misschien niet hetzelfde als studenten vragen om tegen betaling positieve verhalen te tikken, maar wederom kun je je afvragen hoe objectief een recensie is als iemand daarvoor iets leuks terugkrijgt.

Reviews weghalen

Webgigant Amazon introduceerde een half jaar geleden nieuwe richtlijnen om gemanipuleerde reviews aan banden te leggen. Consumenten belonen met korting in ruil voor een review is nu een stuk lastiger, een systeem waarvoor Amazon al vaker bekritiseerd was.

De meeste mensen letten er daarom goed op of ze een review kunnen vertrouwen, vooral bij grote aankopen. Maar niet iedereen lukt dat: een kwart van de ondervraagden in het ACM-onderzoek zegt geen onderscheid te kunnen zien tussen een echte review en een nepreview. Gelukkig gebruiken veel mensen de informatie uit reviews aanvullend. Zeker bij duurdere aankopen wordt gekeken naar de mening van experts.

Het vertrouwen in webwinkels blijft - ondanks de nepreviews - groot. De helft van de consumenten vertrouwt erop dat websites foute reviews zelf weghalen. 

Wat nu?

De ACM is inmiddels bezig de regels voor online reviews toe te lichten bij bedrijven. Zo moeten consumenten weten hoe een review tot stand is gekomen en moeten positieve en negatieve reviews gelijk worden behandeld. Als een product gratis is uitgedeeld aan recensenten moet dat vermeld worden vindt de consumentenwaakhond. 

Echt waken doet de ACM voorlopig nog niet. De partijen die betrokken zijn bij het publiceren en beheren van reviews moeten van de autoriteit zelf voor verbetering aan zorgen. Van handhaving is voorlopig dus geen sprake. "Wij gaan er vanuit dat zij hiermee aan de slag gaan. Zo niet, dan kunnen wij handhaven."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van