Beter werken

Zo zorg je voor een heerlijke nachtrust

02 oktober 2015 15:41 Aangepast: 02 oktober 2015 15:48
Beeld © Getty

Neem je je problemen van je werk mee naar bed? Dat levert niets op, sterker nog, het werkt alleen maar negatief. Lees hieronder hoe je sneller in slaap valt en niet uren ligt te piekeren.

Als je te weinig slaapt kun je veel moeilijker beslissingen nemen en het is ook lastiger om om te gaan met onzekerheid en veranderde omstandigheden. Door te weinig slaap kun je zelfs een veldslag verliezen. 

Hoe zorg je dat je genoeg slaap krijgt?

1. Houd vast aan een vast slaapschema. Ga rond dezelfde tijd naar bed en sta op ongeveer dezelfde tijd weer op, ook in de weekenden. Dat is goed voor je biologische klok. Helaas heeft niet iedereen altijd dezelfde werktijden, zodat je dan je toevlucht moet zoeken tot andere methoden.

2. Maak gebruik van een ontspannend ritueel als je gaat slapen. Een routinematige activiteit, zonder scherp licht, helpt je makkelijker in slaap te komen. Voorkom activiteiten die opwinding, stress of angst kunnen veroorzaken. 

3. Beweeg dagelijks, zelfs een kleine wandeling is beter dan op de bank hangen. Zorg ervoor dat je de hele dag beweging hebt, maar dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van de tijd die je slaapt.

4. Zorg ervoor dat het in je slaapkamer niet te warm is. Verder moet niet te veel geluid doordringen en het vermijd licht. Gebruik indien nodig verduisteringsgordijnen, oordopjes of een ventilator.

5. Het lijkt logisch, maar slaap op een comfortabele matras en hoofdkussen. Te veel mensen hebben een matras die te oud is en daardoor niet lekker meer ligt. Vervang elke 9 tot 10 jaar je matras.

6. Neem een 'powernap'. Als je een kwartiertje tijd hebt, gebruik die dan om even te slapen. Bijvoorbeeld in de trein, maar het kan ook op kantoor. De meeste mensen voelen zich dan herboren en kunnen er weer even tegen aan.

7. Indien mogelijk, drink geen alcohol en tafel niet zwaar twee tot drie uur voor het slapen gaan en rook niet.

8. Wees niet te druk voordat je gaat slapen. Zorg het uur voordat je naar bed gaat voor rust: lees bijvoorbeeld een boek. Veel mensen hebben er last van als ze nog naar hun laptop, tablet of smartphone zitten te turen. Dit activeert namelijk je hersenen en als je juist wilt gaan slapen is dat niet handig.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van