Tienduizenden klanten die nog geld tegoed hebben door een blunder van energiemaatschappij Oxxio moeten nog even wachten op hun geld. Ze worden gecompenseerd, maar krijgen niet zoals ze hadden gehoopt het hele bedrag in één keer terug. Het te veel betaalde geld wordt verrekend met het termijnbedrag of de jaarrekening.
Het gaat om klanten met een LosVast-contract. Bij deze klanten liep hun contract af waarna ze werden overgezet op een variabel tarief dat voor één jaar vaststaat. Tegen de contractvoorwaarden in verhoogde Oxxio toch tussentijds de prijzen.
Daardoor kon je flink duurder uit zijn. Bij de redactie is in ieder geval één geval bekend waarbij ruim 1000 euro te veel werd betaald.
Verrekenen
Oxxio beloofde in december aan 55.000 klanten dat ze eind januari bericht zouden krijgen over hun compensatie. Nu blijkt dat niet alle klanten het bedrag in een keer teruggestort krijgen.
Bijna 40.000 klanten die mogelijk te veel hebben betaald krijgen niet in één keer het bedrag uitgekeerd. Zij betalen vanaf februari een lager termijnbedrag, zodat als ze later in het jaar hun jaarnota krijgen ze op 0 euro uitkomen als restbedrag.

Terugstorten
Inmiddels hebben 15.000 klanten die te veel hebben betaald al hun jaarnota ontvangen. Deze klanten krijgen het bedrag wel in één keer teruggestort. "Het bedrag verschilt per klant, dus daar doen we geen uitspraken over. Voor andere klanten wordt de correctie meegenomen in de jaarnota. Iedereen wordt dus financieel gecompenseerd", zegt Rianne de Voogt woordvoerder van Oxxio.
Er is ook nog een groep die te weinig heeft betaald. Hun schuld wordt kwijtgescholden. Om hoeveel klanten dit gaat wil Oxxio niet zeggen.

Boze klanten
Oxxio-klanten worden per mail op de hoogte gesteld van de regeling. "Of je nu gelijk geld ontvangt hangt af van het moment waarop de tariefsaanpassing voor jou heeft plaatsgevonden en het moment waarop je je jaarnota krijgt. Heeft de tariefsaanpassing pas na je laatste jaarnota plaatsgevonden? Dan verrekenen we het eventuele verschil op je jaarnota. Op je jaarnota kijken we naar je verbruik, je juiste tarieven en betaalde termijnbedragen. Hierna weten we of je geld terugkrijgt", schrijft de energiemaatschappij.
Op sociale media wordt boos gereageerd. Veel klanten hebben liever niet dat het bedrag verrekend wordt met nog te betalen voorschotbedragen of met de jaarnota.
'Maatwerk leveren'
Volgens de Consumentenbond mag Oxxio op deze omslachtige manier compenseren. Wel kunnen klanten de afgelopen maanden in de financiële problemen zijn gekomen door te hoge termijnbedragen.
Joyce Donat van de Consumentenbond zegt: "We vinden dat Oxxio in dat soort gevallen maatwerk moet leveren aan deze klanten. Sommige klanten hebben er niets aan als zij de komende maanden minder hoeven te betalen, maar ze hebben juist nu een bedrag nodig om achterstallige betalingen alsnog te voldoen. Misschien zijn er wel klanten die incassokosten moesten betalen of afgesloten zouden worden, omdat ze de onterecht hoge maandtermijnen niet of niet volledig konden betalen."
De Voogt van Oxxio zegt: "Eventuele incassokosten komen te vervallen en als mensen door te hoge voorschotbedragen in betalingsproblemen zijn gekomen, dan wordt er contact opgenomen met die klanten."
Overstappen
Wie toch direct het bedrag op zijn rekening gestort wil hebben kan overstappen naar een andere energieleverancier. Dan krijg je meteen de afrekening van je jaarnota. Overstappen is kosteloos, maar controleer voordat je overstapt wel even of het tarief van de nieuwe aanbieder lager is dan het lopende LosVast-tarief.