Ga naar de inhoud
Sancties tegen Rusland

Ban op Russische olie: 'Benzine en vooral diesel worden duurder'

Tanken werd de afgelopen maanden goedkoper, maar hoe lang duurt dat feestje? Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Kappers Media

Vanaf vandaag gelden nieuwe sancties tegen olie uit Rusland. In de komende maanden zal hierdoor de prijs van benzine en vooral diesel weer oplopen, denken experts.

In de afgelopen maanden is tanken een stuk minder vervelend geworden. Maar het is de vraag hoe lang dat feestje nog duurt, want volgens experts doemen er wolken op aan de horizon voor automobilisten.

In verband met de Russische inval in Oekraïne mag er geen olie meer worden ingevoerd uit Rusland. Ook geldt er een prijsplafond van maximaal 60 dollar voor Russische olie. Dat heeft waarschijnlijk gevolgen voor consumenten.

Medio juni was de adviesprijs voor een liter euro95 nog 2,50 euro en voor een liter diesel ruim 2,30 euro, blijkt uit cijfers van consumentenorganisatie United Consumers, die de brandstofprijzen in de gaten houdt. Inmiddels is euro95 meer dan 20 procent goedkoper en diesel zo'n 17 procent.

Prijsplafond
Lees ook:
Prijsplafond op Russische olie om Poetin dwars te zitten: zo gaat dat

Importverbod

Maar het nieuwe importverbod gaat de prijs stuwen, denken kenners. "Dat de prijs vandaag nog niet stijgt, komt vooral doordat de importban al maanden in de lucht hing, daarom zijn er op tijd voorraden aangelegd", zegt Paul van Selms, directeur van United Consumers.

In de afgelopen periode zijn de olieprijs en daarmee de prijs voor benzine en diesel zelfs gedaald. Dat komt volgens Jilles van den Beukel, energie-expert van het Haags Centrum voor Strategische Studies (HCSS), door de vrees voor een recessie in Europa en de VS. Ook de coronalockdowns in China spelen mee. Het zorgt allemaal voor een lagere vraag en daarom lagere prijs, zegt hij.

Wordt Rusland arm door de olieboycot? Nu niet, in de toekomst wel

03:03

'Markt is te veel doorgeschoten'

Maar het is nog maar de vraag of een recessie de vraag naar olie wel zal drukken, zegt Hans van Cleef, energie-expert van ABN Amro. Als de economie krimpt, dan daalt volgens hem de vraag naar diesel en benzine wel, maar niet per se heel hard. Zo zullen sommige consumenten die met de auto naar hun werk gaan, dat blijven doen, omdat ze er anders eenvoudigweg niet kunnen komen.

Hij vindt dan ook dat de markt te overdreven heeft gereageerd. "De prijs is te veel naar beneden doorgeschoten", zegt de expert. Van Cleef verwacht dat de olieprijs in 2023 zal stijgen, van 87 dollar nu tot gemiddeld 115 dollar. Het risico bestaat dat de benzine- en dieselprijs dan zullen meestijgen, zegt hij. Die producten worden immers van olie gemaakt.

Minder
Lees ook:
Minder geld voor Poetin: prijsplafond voor Russische olie wordt 60 dollar

Minder olieproductie

Bij de verwachting van een hogere olieprijs speelt volgens Van Cleef ook mee dat er wereldwijd minder olie opgepompt zal kunnen worden. Dat komt door lagere investeringen in de oliesector. En dat komt weer mede doordat beleggers er minder in willen investeren, zegt hij.

En Rusland zal toch wat last hebben van de importban op Russische olie. Het land zal misschien wel meer olie aan onder meer China en India kunnen verkopen, mede doordat die landen een korting hebben weten te bedingen. Maar het is de vraag of dat dat de lagere export naar Europa kan compenseren, denkt Van den Beukel. Het is immers verder varen naar die landen, dan naar Rotterdam. En de hoeveelheid olietankers is beperkt.

'Vooral diesel zal duurder worden'

Vooral diesel zal duurder worden, zegt Van Cleef. Er kwam van oudsher veel olie uit Rusland, waar we in Europa weer diesel van maken. Dat kan nu dus niet meer zomaar. 

Er komt ook veel diesel uit Rusland die daar al is gemaakt, maar ook dat wordt aan banden gelegd. Per 5 februari komt er in de EU een ban op de import van diesel uit Rusland.

Een tekort aan diesel bij ons verwacht Van Cleef overigens niet: "door de portemonnee te trekken, zullen we genoeg diesel elders kunnen kopen", denkt hij. Het betekent echter wel dat de dieselprijs straks hoger zal liggen, verwachten de kenners.

Prijsplafond

En het prijsplafond dan? Dat is een aanvulling op het EU-verbod op de import van Russische olie. Om te voorkomen dat Russische olie via bijvoorbeeld Turkije naar Europa komt, is er een maximumprijs van 60 dollar per vat ingesteld. Je zou daarvan een drukkend effect op de prijs van olie, en daarmee die van benzine en diesel, verwachten.

"Maar het is de vraag of Poetin dat prijsplafond accepteert. Als Rusland niet voor die prijs wil verkopen, dan werkt het prijsplafond niet", zegt Van Selms.

Russische
Lees ook:
Russische olie met fikse korting naar Azië, effect EU-acties kleiner