Ga naar de inhoud
Klappen voor meubelwinkels

Winkels verkopen minder producten, maar tegen hogere prijzen

64 procent van de winkeliers denkt dat de prijzen verder zullen stijgen. Beeld © ANP / Jeffrey Groeneweg

In het derde kwartaal steeg de omzet van winkels in Nederland, maar dat komt volledig doordat de prijzen stegen. Er werden juist minder producten verkocht. Veel winkeliers denken dat de prijzen verder zullen stijgen.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek). De omzet van de detailhandel lag 4,2 procent boven het niveau van dezelfde periode van vorig jaar. Maar dat komt doordat winkeliers de prijzen verhoogden. De prijzen stegen gemiddeld met 8 procent.

Consumenten kochten juist 3,6 procent minder spullen.

Alles
Lees ook:
Alles wordt duurder en Action profiteert: omzet stijgt 27 procent

De meerderheid van de winkeliers, 64 procent, denkt dat de verkoopprijzen in het vierde kwartaal verder zullen oplopen. Aan het begin van het derde kwartaal ging nog maar net iets meer dan de helft uit van een prijsstijging.  

Lager volume bij meubelwinkels

Niet overal werden er overigens minder producten verkocht. Bij drogisterijen en kleding- en schoenenwinkels gingen wel meer artikelen over de toonbank.

Maar daar staat tegenover dat winkels voor meubelen en woninginrichting het zwaar hadden. Daar nam het volume met maar liefst 16,5 procent af.

AH
Lees ook:
AH zet 300 robots in voor thuisbezorging: 'Goed voor de marges'

Ook doe-het-zelfwinkels en winkels in keukens en vloeren kregen een klap, daar daalde het volume met 8,9 procent.

Supermarkten verkopen minder producten

Supermarkten zagen de omzet met 8,6 procent toenemen, maar ook hier stegen de prijzen. Het aantal verkochte producten daalde met 2 procent.

Zo
Lees ook:
Zo ziet de supermarkt van de toekomst eruit

Speciaalzaken in voeding, zoals kaaswinkels en slagers, verkochten zelfs 8,7 procent minder spullen, maar door hogere prijzen nam de omzet hier nog nipt toe, met 0,1 procent.

Online

Webwinkels herstelden van de daling van de omzet waar ze in het eerste halfjaar mee te maken kregen. Maar de stijging van de omzet met 3 procent bleef wel achter bij die van stenen winkels.

We
Lees ook:
We letten op de kleintjes, maar maker huismerk heeft het lastig

In de coronacrisis deden webwinkels juist goede zaken.

Meer faillissementen

Er werden in het derde kwartaal 47  faillissementen van winkels uitgesproken.  Dat is ruim het dubbele van de 19 in dezelfde periode een jaar eerder.

Het aantal faillissementen ligt wel lager dan in dezelfde periode voor de coronapandemie.

In deze video zie je hoe het komt dat de prijzen zo veel stijgen:

Wanneer komt er een einde aan de hoge inflatie?

03:55