Efteling doet gesprek in ban

'Veroordelingsgesprek:' Linkedin gaat los op 'ouderwets' functioneringsgesprek

08 februari 2022 07:04 Aangepast: 08 februari 2022 07:31
Zo'n beetje alle bedrijven denken inmiddels wel na over modernisering. Beeld © Getty Images

Het aloude functioneringsgesprek is 'hot topic' op Linkedin. De Efteling deed het gesprek in de ban, want waarom zou je pas aan het einde van het jaar mededelen dat iemand slecht functioneert? Er klinkt gejuich, verbazing én kritiek, ook al is het idee niet nieuw. Duidelijk is wel: het kan allemaal een stuk moderner.

Het is een 'schadelijk toneelstukje', een 'achterhaald trucje' om te voldoen aan bureaucratische processen. De reacties op het functioneringsgesprek in een online discussie zijn niet mals. Een 'veroordelingsgesprek', is het volgens een van de deelnemers die er veel stress van krijgt. Met de focus op wat niet goed gaat en ook nog eens achteraf.

De aanleiding: Koen Sanders, directielid bij de Efteling, vertelt in een podcast hoe zijn bedrijf het functioneringsgesprek in de ban heeft gedaan. Het bedrijf gaat er in principe vanuit dat iedereen functioneert. "Het is raar dat je aan het einde van het jaar tegen iemand gaat zeggen dat hij het niet goed gedaan heeft", zegt hij.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bedrijven halen alles uit de kast voor personeel: 'Je krijgt er een huis bij'

Digitaal kompas

In plaats daarvan wordt er voor iedereen in een 'persoonlijke sessie' twee keer per jaar bekeken hoe hij of zij zich kan ontwikkelen. De drieduizend medewerkers van het park omschrijven zelf hun doelen en valkuilen in een heus 'digitaal kompas' en kunnen op basis daarvan het gesprek aangaan. "Vul je niets in, dan is er ook geen gesprek."

Navraag bij de Efteling leert dat dit systeem al een jaar of drie bestaat, maar dat het coronavirus de manier van werken wel een zetje heeft gegeven om mensen aan het bedrijf te blijven binden. Open, dicht en weer open, de vraag hoe het werken bij de Efteling leuk te houden werd een extra belangrijke in de afgelopen maanden, aldus de directeur.

'Goed management'

Er is hulde voor de aanpak. "Eindelijk een bedrijf dat het begrijpt", schrijft iemand. In plaats van een eenzijdig gesprek op een vast moment 'voor in het dossier' moet je juist altijd in gesprek en in contact zijn met elkaar zijn over kansen en ontwikkeling. "Dat doe je het hele jaar door. Dat is goed management", zegt een ander.

Kritiek is er ook: zo wordt de keuze van de Efteling als een vreemde omschreven, omdat het juist ook een moment is voor de werknemer om zorgen en wensen ter tafel te brengen. Via een beoordelings- of functioneringsgesprek krijgt iedereen aandacht, niet alleen de mensen die ernaar zoeken.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Minder eisen aan sollicitanten door personeelskrapte

'Functioneringsgesprek: beste tijd gehad'

Het moge duidelijk zijn, het onderwerp leeft, getuige meer dan dertienduizend reacties. Het is een discussie die al tijden wordt gevoerd, zegt Maarten Schellekens, oprichter van HR-adviesbureau Welder. "Toen ik het bericht van de Efteling las, dacht ik: is dit nieuws?", zegt hij. Ook al doet niet elk bedrijf er iets mee, het traditionele functioneringsgesprek heeft al een tijdje zijn beste tijd gehad, zegt hij.

Sommige kenners roepen al jaren dat het systeem op de schop moet en zo'n beetje alle bedrijven denken inmiddels wel na over modernisering. "Het klassieke model van goed en fout is niet meer van deze tijd en werknemers worden steeds mondiger", zegt Schellekens. Door de huidige personeelskrapte worden zelfs de meest traditionele bedrijven gedwongen om iets te doen aan hun HR-beleid.

Werkgelukanalyse

"We zien bouwbedrijven met maandelijkse 'werkgelukanalyses' of medewerkers die hun leidinggevenden beoordelen." En dat is echt een Nederlands ding, zegt hij. "In Duitsland of Italië zie je dat bijvoorbeeld niet zo snel."

Rabobank, ING, Achmea, het zijn bekendere voorbeelden van bedrijven die het traditionele gesprek al in de ban deden. Maar het zijn er inmiddels veel meer, zegt Schellekens. Ook mkb-bedrijven en het gaat verder dan het moderniseren van de gesprekken alleen. Van extra vakantiedagen en verlof tot opleidingsbudgetten. "De overheid heeft zelfs subsidies beschikbaar om ermee aan de slag te gaan."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Betaalde sabbatical en recht op onbereikbaarheid voor Aegon-personeel

'Mens meer centraal'

Behalve de vorm van het gesprek, verandert ook de inhoud, zegt HR-adviseur Marcia Schouten, oprichter van adviesbureau Sens of People. Ze noemt het functioneringsgesprek een 'oude rituele dans die niet meer past bij deze tijd'. De mens is bepalend voor het succes van een bedrijf en daarom wordt die steeds meer centraal gezet. "Bedrijven vragen zich steeds vaker af hoe ze kunnen zorgen dat medewerkers het beste uit zichzelf halen."

Werd er in een gesprek eerst vooral gekeken naar het behalen van doelen, is er nu meer ruimte voor werkhouding en gedrag. "Je kunt je omzetdoel wel gehaald hebben, maar als je verder een hork van een persoon bent. Functioneer je dan goed?", zegt Schouten. Ook wordt er meer vooruitgekeken: wat is je ambitie, wat heb je nodig? "Het is meer coachend geworden", aldus de adviseur.

Bedrijven die iets willen doen aan hun beoordelingssystemen zijn er volgens beide adviseurs niet met het simpelweg afschaffen van een functioneringsgesprek. "Je moet een manier vinden om toch in gesprek te blijven met je personeel, hen te ontwikkelen en dat ook vast te leggen", zegt Schellekens. Je hebt daarom als bedrijf goede systemen nodig.

De crux zit volgens Schouten echter in de juiste cultuur: eentje waarin het continu geven van feedback aan elkaar leidt tot persoonlijke ontwikkeling. "Hierin speelt de leidinggevende een sleutelrol."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Verkoopmedewerker gezocht: winkelketens zoeken 'duizenden krachten'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van