90 miljoen

ABN compenseert nu ook vanaf 2001 klanten voor te hoge rente

11 januari 2022 09:21
Ook klanten die vanaf 2001 te veel rente betaalden krijgen compensatie. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg

Klanten van ABN Amro die geld hadden geleend voor bijvoorbeeld een nieuwe keuken of een auto en daarvoor te veel rente hadden betaald, krijgen die te hoge rente nu niet alleen vanaf 2008 terug, maar ook vanaf 2001. Dat kost de bank 90 miljoen euro extra.

Dat maakt ABN Amro vandaag bekend. Als je bij ABN Amro in het verleden een consumptief krediet hebt afgesloten, dan heb je mogelijk te veel rente moeten betalen. In september kwam de bank met de Consumentenbond al overeen dat klanten de teveel betaalde rente vanaf 2008 terugkrijgen.

Toen was al bepaald dat ook zou worden bekeken of klanten de woekerrente ook vanaf 2001 terugbetaald kunnen krijgen. De bank heeft inmiddels uitgezocht om welke klanten het gaat en hoeveel zij moeten terugkrijgen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ruim 200.000 klanten ABN krijgen deel 'woekerrente' terug

Dat kost ABN Amro nog eens 90 miljoen euro extra. Het totale bedrag dat de kwestie ABN Amro kost komt daarmee op 340 miljoen euro. Die last valt in het vierde kwartaal van 2021.

Verjaringstermijn

Dat in eerste instantie slechts tot 2008 werd teruggekeken komt volgens woordvoerder Hans Sjouke Koopal doordat de groep klanten van na 2008 de grootste groep was.

Klanten die voor 2001 te veel rente hebben betaald krijgen nog steeds geen compensatie. Dat heeft te maken met de verjaringstermijn, legt Sjouke Koopal uit.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Rabobank compenseert klanten die te veel rente betaalden voor lening

Vanuit claimorganisaties was er kritiek dat de aanvankelijke regeling niet voldoende zou zijn. Maar volgens ABN Amro hebben die claimclubs geen rol gespeeld bij het besluit om de regeling te verruimen.

Variabele rente of rood staan

Bij de klanten die een te hoge rente hebben betaald gaat het om klanten die een lening hadden met variabele rente of een rekening met de mogelijkheid om rood te staan. ABN Amro volgde met zijn rentes niet genoeg de marktrente.

Maar geschilleninstituut Kifid oordeelde dat klanten dat wel mochten verwachten, tenzij de bank nadrukkelijk anders had vermeld. De vergoeding kan zomaar honderden euro's per klant betekenen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ING geeft klanten te veel betaalde 'woekerrente' terug

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van