Van onze partner Beter Bed

Goed slapen, is goed leven. Met deze tips verbeter jij je nachtrust

13 december 2021 11:30 Aangepast: 10 januari 2022 17:57

Slapen. Gemiddeld doen we het zo'n acht uur per dag, wat neerkomt op maar liefst een derde van ons leven. Goed slapen, is goed leven. Alleen hoe stimuleer je dat je goed slaapt? En hoe kun je daarin duurzame keuzes maken? We zochten het uit.

Wij Nederlanders zijn steeds meer bezig met onze gezondheid. Zo zijn we de afgelopen jaren collectief meer gaan bewegen en eten we gezonder. Meer fruit, minder vlees en minder suikerhoudende dranken. Toch is er een gebied waarop de volksgezondheid nog grote stappen kan zetten. Een dagelijkse activiteit die we vaak over het hoofd zien en net zo belangrijk is voor onze gezondheid: slaap.

John Kruijssen, CEO Beter Bed John Kruijssen, CEO Beter Bed

John Kruijssen, CEO van Beter Bed Holding, is ervan overtuigd dat we klaar zijn voor een slaaprevolutie, waarbij we onze nachtrust serieuzer nemen. "Gezond eten, gezond bewegen, gezond slapen. Maar liefst een derde van ons leven brengen we slapend door. Maar veel mensen, meer dan de helft van alle Nederlanders, zijn ontevreden over hun slaap. En dat is jammer want een goede nachtrust kan veel doen voor je gezondheid.”

Kracht van een goede nachtrust

Een goede versus een slechte nacht, de volgende dag merk je gelijk het verschil in hoe je je voelt en hoe scherp je bent. Goed slapen betekent je letterlijk beter voelen. Bovendien maakt voldoende slaap je gezonder. Hoe dat zit? Het vermindert de kans op hart- en vaatziekte, Alzheimer, obesitas en depressiviteit.

Voor een goede nachtrust moet een volwassene denken aan gemiddeld zo’n 7 à 8 uur slaap per nacht. Om te zorgen dat je in slaap valt, maakt de pijnappelklier in de hersenen melatonine aan. De werking van de klier is gekoppeld aan het licht. Wordt het donkerder, dan begint de aanmaak van melatonine. Daarmee wordt de aanmaak van adrenaline geremd, word je minder alert en bereidt je lichaam zich voor op de nacht. Je valt in slaap. Het tegenovergestelde gebeurt zodra het ochtend wordt. Je ogen vangen licht op, je maakt automatisch adrenaline aan, waarna je langzaam wakker wordt.

Tips hoe jij je nachtrust kunt verbeteren

Toch is genoeg en goed slapen voor lang niet iedereen vanzelfsprekend. Gelukkig zijn er tal van gadgets en technologieën die hierbij kunnen helpen.

Om slapend Nederland op weg te helpen, is de mini-documentaire 'Goed slapen, is goed leven' gemaakt. Laat je bijpraten over hoe je je nachtrust kunt verbeteren, hoe bedrijven daarop inspelen en hoe gadgets een positieve bijdrage kunnen leveren. En dit alles op een zo duurzaam mogelijke manier. Van smart watches die je slaap tracken tot het vinden van het ideale matras op basis van persoonlijke data.

Bekijk hier de volledige uitzending

'Goed slapen, is goed leven' is mede mogelijk gemaakt door Beter Bed.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van