Dwang naar duurder contract

Energiemaatschappij Enstroga dreigt klanten af te sluiten om hoge gasprijzen

20 oktober 2021 15:14 Aangepast: 21 oktober 2021 09:27
Enstroga moet een dwangsom van 15.000 euro betalen. Beeld © Getty Images.

Klanten van energiemaatschappij Enstroga zitten in spanning. Worden ze afgesloten van gas en licht? Het bedrijf heeft namelijk een brief gestuurd waarin wordt gedreigd woensdag de levering stop te zetten, tenzij de klanten akkoord gaan met hogere tarieven. Intussen staat het bedrijf op de radar van de ACM. De toezichthouder heeft contact met de netbeheerders.

Nu de gasprijzen stijgen, proberen kleine energiebedrijven onder de contracten van consumenten met vaste energietarieven uit te komen. Zeker twee energieleveranciers, DGB Energie en Enstroga, hebben hun klanten laten weten dat het contract wordt opgezegd, tenzij gekozen wordt voor een duurder contract met hogere prijzen voor gas en licht.

Enstroga stuurde klanten deze maand een tweede brief. "Wij hebben u eerder een bericht gestuurd over de tariefwijziging. U heeft aangegeven het hier niet mee eens te zijn of heeft nog niet gereageerd. De levering van stroom en gas wordt op 20 oktober beëindigd", zo luidt de strekking van de brief die aan honderden klanten zou zijn gestuurd. 

Standaardbrief

Wat Enstroga doet mag niet. Een energiecontract mag niet zomaar eenzijdig worden opgezegd. Verschillende klanten hebben contact gezocht met het bedrijf. "Ik heb het bedrijf in gebreke gesteld. Daarna kreeg ik geen inhoudelijk antwoord, wel de standaardbrief, waarin stond dat heel veel klanten het nieuwe tarief hebben geaccepteerd en dat als ik dat niet deed, de levering zou stoppen", zegt Anna (niet haar echte naam), die een contract bij het bedrijf heeft.

Anna had woensdag nog gewoon gas en licht, dus het lijkt erop dat Enstroga het dreigement niet waar kan maken. "Ik had niet anders verwacht. Het is een onzindreigement. Ze mogen me ook helemaal niet afsluiten."

Incasso

De Britse tak van Enstroga ging enkele weken geleden failliet. Klanten zijn daardoor hun geld kwijt. Anna heeft om dat te voorkomen haar automatische incasso, waarmee ze maandelijks vooruit betaalt, stopgezet en het geld teruggeboekt. "Ik betaal nu achteraf wat ik verbruikt heb. Daarmee hou ik zelf de controle."

De brief die klanten van Enstroga kregen. De brief die klanten van Enstroga kregen.
Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Anna's vaste energiecontract wordt ineens duurder: 'Ik vind het schofterig'

Vergunningen

De ACM doet onderzoek naar Enstroga en DGB Energie, zo stelde de toezichthouder eerder na vragen van RTL Z. Het intrekken van vergunningen van energieleveranciers is op dit moment 'niet aan de orde', zo zegt een woordvoerder nu tegen RTL Z. 

De ACM-woordvoerder benadrukt dat het stoppen van leveringen niet is toegestaan. "Daar zijn we eerder al heel duidelijk over geweest. Ook het wijzigingen van tarieven kan niet zomaar en mag niet. Consumenten die zo'n brief krijgen moeten direct melding doen. Ze hoeven niet bang te zijn dat ze in de kou zitten want het fysieke afsluiten gebeurt door een netbeheerder. Daar zijn wij mee in contact. De levering is dus gegarandeerd. Zeker in de winter zijn de voorwaarden heel streng en word je niet zomaar afgesloten."

Geen gehoor

Ondertussen geeft Enstroga niet thuis. Het bedrijf reageert niet op vragen van RTL Z. Een medewerker van de Duitse vestiging van het bedrijf dat Enstroga Nederland heeft opgezet is niet bereid in te gaan op vragen. "Probeert u het eens in Nederland", zegt hij.

De secretaresse van advocaat Knut Seidel, die vermeld staat onder het kopje Raad van Toezicht op de site van Enstroga Duitsland, laat weten dat haar baas geen interesse heeft in vragen van de pers over het energiebedrijf. Waarom Seidel dat niet wil doen? "Dat wordt mij niet meegedeeld", zegt ze.

'Misverstand'

DGB Energie stelt op de website dat sprake is van een 'misverstand'. De leveringszekerheid zou nooit in gevaar geweest zijn. "29 september hebben we uw leveringsovereenkomst conform de voorwaarden opgezegd en u aangeraden op zoek te gaan naar een andere energieleverancier. Mogelijk kunt u hier nog gebruik maken van een relatief lage aanbieding." Als klanten niet willen overstappen, zal het bedrijf energie blijven leveren tegen variabele tarieven, stelt ze in het bericht op de site.

De Consumentenbond noemt de uitspraken van DBG klinkklare onzin: "We krijgen nog steeds brieven van klanten doorgestuurd waarin wel degelijk staat dat de levering stopt."

Ook bij  DGB Energie was niemand direct bereikbaar voor vragen van RTL Z.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Gasprijs door het dak – maar de kraan in Groningen blijft vrijwel dicht

Enstroga

Enstroga is in 2012 opgericht door de Duitser Jens Müller-Bennerscheidt. Hij is nog altijd ceo van het bedrijf dat actief is in onder meer Duitsland, Oostenrijk, Spanje en Portugal. In 2019 kreeg het bedrijf een leveringsvergunning voor de Nederlandse markt.

De Britse tak van het bedrijf is onlangs failliet verklaard. In de andere landen is een faillissement nu nog niet aan de orde. Wel heeft het bedrijf ook aan de Duitse klanten laten weten de leveringen stop te zetten vanwege de hoge energieprijzen.

Overigens zitten in Nederland klanten bij een eventueel faillissement niet zonder gas en licht. Klanten krijgen automatisch een nieuwe energieleverancier, als ACM de vergunning van Enstroga intrekt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wanneer word je afgesloten als je de energierekening niet kunt betalen?

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van