Zelfvoorzienend

Geen race op zonne-energie Down Under, maar met een camper naar Spanje

10 september 2021 07:01 Aangepast: 10 september 2021 09:30
De camper van het Solar Team 2021 in opbouw. Het dak ligt vol zonnepanelen en kan in zijn geheel omhoog. Beeld © Solar Team

Stel je voor: met de camper naar een zonnig, zuidelijk oord, zonder dat je hoeft te tanken of op te laden. Toekomstmuziek? Niet als het aan het Solar Team 2021 ligt. Na een race- en gezinsauto op zonne-energie, presenteren zij nu een zonnecamper.

Over 10 dagen vertrekt het team met de zelfvoorzienende camper (officieel de Selfsustaining House on Wheels, SHOW) naar Tarifa, op het zuidelijkste puntje van Spanje.

Ook aerodynamisch

Door middel van de zonnepanelen op het dak wekt het voertuig genoeg energie op om mee te rijden, te douchen, te koken en je laptop op te laden. Op een zonnige dag kan de camper 720 kilometer rijden, zonder dat er een stekker of pomp aan te pas komt.

Net als de raceauto is de camper zo aerodynamisch mogelijk gevormd: laag, in de vorm van een druppel. Het belangrijkste verschil met de 'gewone' zonne-auto van het studententeam, is dat de camper een stuk groter is.

"Het voertuig is ruim 7 meter", zegt woordvoerder Tijn ter Horst. "Daarnaast moet je er natuurlijk niet alleen mee kunnen rijden, maar ook in kunnen leven."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Oscar technologie' voor Solar Team Eindhoven

Daarom ligt het dak van de SHOW niet alleen vol met zonnepanelen, maar kan het ook omhoog als de camper stilstaat. Net als bij een Volkswagen camperbusje, alleen kan bij dit voertuig het héle dak opgetild worden. Dat creëert ruimte om te staan.

Helemaal openklappen

Dit SHOW-model biedt ruimte aan twee mensen en heeft een maximumsnelheid van 120km p/u. Een grotere variant, voor bijvoorbeeld 4 personen, zou apart ontworpen moeten worden. Al is dat meer een kwestie van opschalen, zegt Ter Horst.

De keuken kan zowel van binnen als van buitenaf gebruikt worden. De stoelen kunnen naar buiten worden gehaald, en de deuren aan de zijkant kunnen volledig worden opengeklapt.

Zoals met alle zonnepanelen hangt het van het weer af hoeveel de zonnecamper oplaadt, zegt Ter Horst. "In de winter met dichte bewolking zal dat minder zijn dan op een zonnige dag in Spanje. Maar als het weer echt niet meezit, heeft de camper ook nog een stekker om zo op te kunnen laden."

'Met de tocht naar Spanje willen we vooral inspireren'

De hamvraag: is het commercieel gezien de moeite waard om het voertuig op de markt te brengen? En welk prijskaartje hangt er dan aan?

Over dat laatste kan Ter Horst niet veel kwijt. "Daar is nu echt nog niets over te zeggen. Voor dit model werken we met veel partners samen en krijgen we van allerlei kanten ondersteuning. Het team werkt vrijwillig mee."

Hij hoopt wel dat de tocht van SHOW bijvoorbeeld autofabrikanten ertoe aanzet om zulke voertuigen op zonne-energie sneller op de markt te zetten. "Natuurlijk, als het aan ons ligt, rijden deze campers over 10 jaar massaal op de weg. Met de tocht naar Spanje willen we vooral inspireren. Het ís al mogelijk om op deze manier te reizen, dus waarom doen we het nog niet?"

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van