'200.000 tot 300.000 euro per seizoen'

Formule 1-coureur worden doe je zo: 'Komt veel meer bij kijken dan talent'

03 september 2021 16:22 Aangepast: 03 september 2021 21:01
Voor een F1-carrière leg je de basis in een kart. Beeld © ANP

Als je wint, dan val je op. Maar voordat je vandaag de dag als professioneel autocoureur in een Formule 1-bolide belandt, is een stuk meer nodig dan alleen talent. Geschatte investering voor je in de top mee kunt rijden: tussen de 1,5 en 2 miljoen euro. "Het is heel anders dan vroeger."

Het is de droom van menig kind: coureur worden in de koningsklasse van de autosport, de Formule 1. Zij willen geen Frenkie of Virgil worden, maar Max Verstappen, die zelf in maart 2015 als 17-jarige de jongste Formule 1-debutant ooit werd.

Maar wat moet je eigenlijk allemaal doen om dat te bereiken? Een rondgang langs (oud-)coureurs en teambazen leert dat deze vier stappen in ieder geval cruciaal zijn:

1. Op tijd beginnen met karten

Het moet wel heel gek lopen als je zonder ooit in een kart te hebben gezeten, de top haalt. "Daarbij geldt: hoe eerder je begint, hoe beter je basis is", zegt Giedo van der Garde, die als coureur in 2013 de Formule 1 haalde. Van de Garde begon zelf op 9-jarige leeftijd met karten.

Maar tegenwoordig is dat al bijna 'oud'. Zo reed Max Verstappen toen hij 7 jaar was zijn eerste kartwedstrijd in België. "Maar het belangrijkste is vooral véél karten", zegt raceveteraan en teambaas Frits van Amersfoort. "Je moet toch minimaal een keer per week in een kart zitten. Dan leg je een basis waar je later de vruchten van plukt."

Volgens Van Amersfoort moet je grofweg vanaf een jaar of acht tot je zestiende wel gekart hebben op een goed competitief niveau. "Dat kan ook, er is nu elke week wel ergens een kartrace in Europa."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Snap je niks van Formule 1? Leer deze acht termen en geniet mee van de race

2. Fit blijven en doorzetten

Wat door leken nog wel eens wordt vergeten in de professionele autosport, is de buitengewone fitheid en het doorzettingsvermogen van de coureurs. "Want als je fit bent, word je niet moe en kun je de hele race geconcentreerd blijven", legt bandenexpert en oud-coureur Kees van der Grint uit. "En je moet natuurlijk tegenslag kunnen verwerken als je een wedstrijd verliest. Mentaal sterk zijn."

Van der Grint kan het weten. Hij werkte jaren samen met de Duitse recordkampioen Michael Schumacher. "Hij was zo verschrikkelijk fit. Na een race zag je bij hem nog geen zweetdruppel. Zo kon hij ook in de laatste ronde nog blijven nadenken."

Topatleten

Zo zette de succesvolle Schumacher een trend in tijden waarin Formule 1-coureurs buiten de baan ook nog wel eens van het leven genoten met een drankje en een sigaretje. Die tijden zijn nu wel voorbij, zegt Van der Grint.

"Het is heel anders dan vroeger. Het zijn echt allemaal topatleten met een persoonlijke begeleider en een heel programma voor het trainen van specifieke dingen, zoals de nek- en armspieren. Ze zitten heel veel in de sportschool."

Miniatuurvoorbeeld
Bekijk ook:

Blinde bochten, hoogteverschillen: circuit Zandvoort is 'spectaculair in het kwadraat'

3. De juiste mensen om je heen

Hier wordt het al iets ingewikkelder. Want hoe vind je de juiste mensen? "Het is een wat ongrijpbare dimensie", zegt oud-coureur en tegenwoordig tv-presentator Allard Kalff. "Maar je moet het geluk hebben dat je op het juiste moment, de juiste mensen tegenkomt die het in jou zien zitten."

Want er zijn tegenwoordig heel veel talenten die bereid zijn om keihard te werken en elke dag beter willen worden om die top te halen. Van der Garde noemt ze ook, die 'juiste mensen'.

Weinig in de auto, veel in de simulator

Volgens hem gaat het er vooral om dat zij je helpen bij het nemen van belangrijke vervolgstappen na het karten. "De overstap naar de grotere auto is toch enorm. Het gevoel is anders, de manier van rijden is anders, je hebt ineens te maken met downforce (neerwaartse kracht, red.). Dan is het belangrijk dat je in de beste teams zit zodat je kampioen kan worden."

Die begeleiding is volgens Van der Garde nu veel professioneler dan vroeger. "Als coureur zit je eigenlijk relatief weinig in de raceauto. Vroeger liep je voor een wedstrijd letterlijk een rondje over de baan om het circuit te leren kennen. Tegenwoordig zitten jongens al dagen van te voren in de racesimulator en weten ze precies de rempunten, schakelpunten en in welke versnelling ze een bocht moeten nemen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De racetrailers van Ron Reinders gaan de hele wereld over

4. En jawel: geld. Véél geld.

We ontkomen er niet aan. Het cliché dat de Formule 1 onbereikbaar is voor de meeste mensen omdat zij simpelweg niet genoeg geld hebben om deze sport te kunnen financieren, is.... waar.

"Zonder geld rolt geen wiel", vat teambaas Van Amersfoort het treffend samen. "Ik krijg wekelijks een mailtje van jongens over de hele wereld: ik wil jullie graag laten zien hoe goed ik ben, dan selecteren jullie me wel. Maar alleen al karten is een hele dure affaire geworden. En er zijn nog geen jaarlijkse talentendagen zoals bij Ajax. Het is een langdurig slopend traject dat heel veel geld en tijd kost."

Inkopen in een team

De meter begint al te lopen tijdens het reizen naar jeugdwedstrijden. Tolgelden, brandstof, overnachtingen. Het karten zelf is bovendien professioneel geworden, met betere onderdelen en dus duurdere karts. Van Amersfoort: "Kinderen moeten zich inkopen zodat het team kan voortbestaan. Dan gaat het per persoon om tienduizenden tot enkele honderdduizenden euro's per jaar."

Van der Grint schat dat een coureur voordat hij op deur klopt in de Formule opgeteld tussen de 1,5 en 2 miljoen euro kost. "Als je in topwedstrijden in het karten niet mee kan komen, zou ik mij het geld besparen, want het is een dure weg. Maar als je talent laat zien, wordt het wel wat goedkoper: een team of fabrikant wil je dan sponsoren met geld of onderdelen. Want winnen is verkopen natuurlijk."

Miniatuurvoorbeeld
Kijk ook:

De Formule 1 verduurzamen? Dat kan met 23 GP's per jaar in Zandvoort.

'Bijna niet meer te betalen'

Volgens Kalff is geld op dit moment het grote manco van de autosport. "Ze hebben ervoor gezorgd dat zelfs een instapklasse bijna niet meer te betalen is. Waar je eind jaren '80 met een tweedehands raceauto voor zo'n 25.000 gulden mee kon doen in bijvoorbeeld de Formule Ford 2000-klasse. Bedragen die je nog voor elkaar kon krijgen."

Nu kost een topseizoen in de Formule 4 voor jongeren van 16 à 17 jaar oud al tussen 200.000 en 300.000 euro. Kalff: "Dat moet je doen met sponsors. Want welk kind heeft dat geld voorhanden, behalve als je vader miljonair is?"

Sponsors of rijke familie

Die sponsors zijn onmisbaar om vervolgens ook de Formule 1 te bereiken. "Of een hele rijke familie, zoals de huidige Formule 1-courers Nikita Mazepin en Nicholas Latifi, die niet zijn gekozen om hun talent. Maar het aller, allerbelangrijkste als je Formule 1-coureur wilt worden blijft nog altijd harder rijden dan al die andere mensen die het ook willen."

In deze video laat Allard Kalff zien welke technieken uit de Formule 1 ook in jouw auto terug te vinden zijn:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van