Meer vraag door corona

Bubbels tijdens de feestdagen? Champagnehuizen waarschuwen voor tekorten

02 september 2021 15:29
De vraag naar champagne stijgt omdat consumenten meer geld uitgeven aan luxeproducten. Beeld © Sergei Bobylev/ANP

Wie tijdens Kerst of Oud en Nieuw verzekerd wil zijn van champagne kan nu alvast maar een flesje inslaan. Verschillende grote champagnehuizen waarschuwen dat het in de loop van dit jaar steeds moeilijker zal worden een fles bubbels te kunnen kopen.

De schaarste is deels het gevolg van de coronapandemie waardoor de productielocaties twee maanden dichtzaten. Verder is er een tekort aan champagneflessen.

Dit terwijl de vraag naar champagne in de lift zit, omdat consumenten als gevolg van de coronacrisis meer geld overhouden en dit uitgeven aan luxeproducten.

Meer bubbels

In Nederland werd vorig jaar 12 procent meer champagne verkocht in vergelijking met een jaar eerder, ondanks een dip in de verkopen in het voorjaar toen de crisis uitbrak en inkopers voorzichtig waren met het aanvullen van de voorraden.

Die stijging zet door. Dit jaar liggen de verkopen in Nederland een derde boven het niveau van 2019. Ook in andere landen waar veel champagne wordt gedronken, zoals Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, is de verkoop fors hoger.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Nederchampagne' durft de strijd aan met die uit Frankrijk

Die extra verkopen sinds de crisis compenseren ruimschoots voor het verlies aan afzetmarkten zoals de horeca. Voor luxedrankenproducent Moët Hennessy, met merken als Moët & Chandon, Veuve Clicquot, Ruinart en Dom Pérignon 's werelds grootste champagnemaker, kwam de grotere vraag ook als een verrassing.

Prijzen stijgen niet

Volgens Bob Bron van Moët Hennessy is het voor de champagnehuizen niet eenvoudig de capaciteit op korte termijn te vergroten. Het proces om champagne te maken duurt tussen de drie en elf jaar. Daarmee zijn de oogsten van grofweg 2017 nu aan de beurt om tot eindproduct te worden verwerkt.

Ondanks de schaarste zullen de prijzen van champagne dit jaar niet stijgen, bezweert Bron. Hij wijst erop dat de prijzen ieder jaar op 1 maart worden vastgesteld. In maart volgend jaar zal de prijsstijging rond de 3 procent zijn, zegt hij.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van