Lockdown

Winkels dicht en geen dure vakantie: we spaarden meer dan ooit tevoren

12 juli 2021 06:57 Aangepast: 12 juli 2021 08:41
Toeristen op vakantie in Ibiza Beeld © ANP

Geen dure verre vakantie, minder etentjes, dichte winkels en niet naar het pretpark. Door de coronacrisis houden we geld over. We sparen ons suf, zo blijkt uit onderzoek van ING Research. De tegoeden op Nederlandse bankrekeningen zijn met 52 miljard euro gestegen sinds het uitbreken van corona, een recordbedrag. De helft was een gedwongen besparing, we konden niet als big spenders leven.

De inkomens bleven door steunmaatregelen van de overheid bij veel mensen gelijk, maar door de lockdown bleven we thuis en gaven we weinig uit.

Tijdens de coronacrisis, er is gemeten over vijftien maanden vanaf maart 2020 tot en met mei 2021, kwam er ongeveer 3,5 miljard euro per maand bij. In mei 2021 stond op de bankrekeningen van alle Nederlanders samen 507 miljard euro.

Vakantiegeld

Zonder lockdown zou het om een stijging van ongeveer 2,2 miljard euro per maand zijn gegaan, aldus de ING-economen. De totale toename van de banktegoeden was vooral groot in de lockdown-maanden maart, april en mei 2020.

In mei 2020, de maand dat veel Nederlanders hun vakantiegeld kregen, piekte de inleg op een recordbedrag van 7,1 miljard euro.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Betalen om te mogen sparen: vanaf 1 juli geldt een negatieve rente

Angst voor baanverlies

Veel mensen moesten hun plannen omgooien. Zo waren we eigenlijk niet van plan in 2020 veel te gaan sparen, aldus een enquêteonderzoek van de Europese Commissie in februari 2020 over onze spaarintenties pre-corona.

Huishoudens met grotere zorgen over hun financiële situatie als gevolg van Covid-19, besteedden minder geld. "Dergelijke voorzorgbesparingen zien we wel vaker tijdens recessies. Gedwongen besparingen zoals tijdens de coronacrisis, zijn echter zeer ongebruikelijk", zo stellen de onderzoekers.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Winkelen op afspraak populairder dan ooit: 'Heel ander contact met de klant'

Voorzichtig

Hoewel consumenten misschien wel geld wílden uitgeven, lukte het ze vaak simpelweg niet. Tegelijkertijd waren consumenten terughoudend met het bezoeken van winkels die wel open waren. Enerzijds vanwege de kans toch besmet te raken, anderszijds omdat ze met het oog op mogelijk baanverlies de hand op de knip wilden houden.

In het derde kwartaal van 2020 werden veel corona-maatregelen tijdelijk weer versoepeld. Dit zorgde ervoor dat de consumptie een sterke opleving liet zien. Het gaat om een een nominale stijging van 8,9 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020. 

Tweede lockdown

Bij de tweede lockdown ging de hand weer op de knip. Er werd weer aanzienlijk meer (gedwongen) gespaard van december 2020 tot en met februari 2021. Deze toename van de rekeningtegoeden viel deze keer wel lager uit dan de eerdere piek in 2020.

Dat komt volgens de onderzoekers doordat er bijvoorbeeld meer geld werd uitgegeven aan electronica en voeding, drank en tabak. Ook had de tweede lockdown minder effect op leveranciers die er nu wel in slaagden goederen te leveren. Zo waren er meer online winkels dan bij de eerste lockdown.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van