Werkloos door corona

Van vliegtuig naar bezorgfiets: piloot Morris pakte tijdens corona alle baantjes aan

06 juli 2021 16:03 Aangepast: 06 juli 2021 20:28
Piloot Morris Ogg Beeld © Morris Ogg

Wat doe je als je piloot bent en je verliest je baan door de coronacrisis? Je wordt maaltijdbezorger, boodschappenjongen, hulp in het ziekenhuis, analist bij Rabobank en student. Veerkracht was de afgelopen maanden het motto van piloot Morris Ogg (30). "Ik had geen plan B."

Voor alle andere piloten die onvrijwillig op de bank zitten, heeft hij een boodschap: "Positief blijven is je enige optie."

Eindelijk weer de lucht in

Na vijftien maanden aan de grond te hebben gezeten, mag hij nu 'eindelijk weer vliegen', vertelt Ogg aan RTL Z. "Ik moest vanmorgen om vier uur op, maar was voor de wekker wakker." Hij tekende eerder deze maand een contract bij TUI Brussel. Voor vier maanden: er is nog te veel onzekerheid in de wereld.

De afgelopen maanden waren niet voor de poes, vertelt de piloot. Hij besloot zijn verhaal te delen. Met meer dan 100.000 reacties en een overstromende mailbox tot gevolg. "Op veel dingen heb je invloed, maar niet op je baan", zegt Ogg. "Lastig voor piloten, want die willen dat alles perfect is."

Vrijdag de dertiende

Dat was het verre van. In maart vorig jaar, toen de coronacrisis oplaaide, kwam hij op straat te staan. Ogg had net zijn baan bij FlyDubai opgezegd en stond op het punt om met zijn vrouw naar Amsterdam verhuizen om aan de slag te gaan voor een nieuwe werkgever (die hij liever niet noemt). "Ik werd afgebeld op vrijdag de dertiende."

De crisis legt de sector lam. Ogg verliest net als veel mensen in de luchtvaartbranche zijn baan. Ook zijn vrouw, die werkt als stewardess, zit zonder werk. "Duizenden contracten werden niet verlengd, dan ga je ook geen nieuwe mensen aannemen", zegt hij begripvol.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ING: er wordt nog jaren minder gevlogen dan voor corona

Duur huurhuis

De meubels stonden al op de boot en de Europese grenzen gingen steeds verder dicht. Ogg en zijn vrouw besloten 'met gierende banden' te vertrekken. In Amsterdam wachtte een duur huurhuis. "We hadden gelukkig genoeg spaargeld, maar ook een studieschuld van meer dan een ton."

Iets nieuws vinden in coronatijd bleek niet makkelijk. "Ik ben alleen maar piloot op een specifiek toestel", zegt Ogg. Hij solliciteerde voor een baan in de marketing, als teamleider, maar kwam nergens binnen waar je 'je hoofd moet gebruiken'. Dat besef kwam na een brief of dertig. "Toen solliciteerde ik bij Thuisbezorgd in Amsterdam."

"Mensen kijken heel anders naar je. En niet altijd met respect."
Ogg bij Thuisbezorgd Ogg bij Thuisbezorgd

Keihard werken

Daar kon hij als maaltijdbezorger meteen aan de slag. Best leuk, zegt hij. "Ik leerde Amsterdam goed kennen." Maar een beetje vreemd was het ook. Eerst loop je nog in een pilotenuniform, en dan opeens in een oranje jas. Mensen kijken heel anders naar je", zegt Ogg. En niet altijd met respect: "Ik ben uitgescholden, omdat ik te laat zou zijn."

Al snel kon Ogg ook aan de slag als bezorger voor Albert Heijn. "Die mensen werken echt keihard", zegt hij. Met plezier, maar ook onzekerheid. "Je krijgt pas de dag of avond voor je dienst te horen of je kunt werken. Daar elke maand 1.800 euro aan huur van betalen is niet heel fijn."

Ogg bij AH Ogg bij AH

Schouders eronder, kin omhoog

Houd je schouders recht en je kin omhoog dan komt het goed, zegt de piloot over zijn baantjes. Dat zouden anderen ook moeten doen. "Ik heb altijd geweten dat het tijdelijk was en ik flexibel moest zijn. Blijven zoeken en ontwikkelen." Zijn vliegskills hield Ogg op orde in een simulator. "Een paar maanden niet vliegen is als dertig jaar geen auto rijden."

Vrouw Louke kreeg ondertussen een baan aangeboden als docent luchtvaartdienstverlening in Maastricht. Het stel besloot te verhuizen. Ogg besloot een businessopleiding te doen aan de Zuyd Hogeschool. "Ik ben vorige week afgestudeerd met een negen", zegt hij trots.

Zuurstof en verdachte transacties

Om wat bij te beunen ging Ogg werken in het UMC Maastricht: mondkapjes uitdelen. Al snel hielp hij ook op de corona-afdeling. "Met mensen aan het zuurstof." Daar haalde hij bedden en bracht kweekjes naar het lab. "Ik liep rustig 20 kilometer op een dag."

Via een vriend werkte hij bovendien als analist bij Rabobank, waar hij hielp om verdachte transacties te analyseren. "Er is raakvlak tussen dit werk en dat van een piloot, je moet een kritische blik hebben", zegt Ogg die het een van zijn leukste bijbanen noemt.

Ogg in het ziekenhuis. Foto: Morris Ogg Ogg in het ziekenhuis. Foto: Morris Ogg

Terug op het honk

Afgelopen maart kwam het verlossende mailtje van TUI. Toen ging het snel, zegt Ogg. Na een aantal gesprekken en tests mocht hij eindelijk weer een vliegtuig besturen. En ja, het kan zo weer zijn dat hij straks weer bij Rabobank zit. "Of in Spanje of waar dan ook", zegt Ogg.

"Ik sta ervoor open, want ik heb geleerd om flexibel te zijn. Vliegen is het liefste wat ik doe, maar zo rooskleurig als velen denken is de sector niet. Het is instabiel en er zijn ups en downs, maar ik hou ervan."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van