Klachtenregen

Onderzoek naar oplichting en misleiding op online huurmarkt

06 juli 2021 11:46 Aangepast: 06 juli 2021 13:00
Archieffoto. Beeld © iStock

Eindelijk: je hebt na lang zoeken online een geschikt huurhuis gevonden. Je moet alleen nog even een klein bedrag betalen om te kunnen reageren. En dan volgt de teleurstelling: het huurhuis is al verhuurd of bestaat helemaal niet. Klinkt herkenbaar? Je bent niet de enige, vermoedt toezichthouder ACM. 

De Autoriteit Consument en Markt gaat samen met het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) onderzoek doen naar dergelijke huurwoningsites. Het regent namelijk klachten over dit soort sites, die consumenten lekker maken met een groot aanbod aan huurwoningen. 

Miniatuurvoorbeeld
Hardnekkig probleem:

Opgepast! Populair platform voor Amsterdamse huurwoningen vol nepadvertenties

Het verdienmodel van de sites is dat je eerst moet betalen voordat je kunt reageren op een huis dat te huur wordt aangeboden. Bij het klachtenmeldpunt van de ACM, ConsuWijzer, kwamen in het afgelopen jaar zo'n 300 klachten binnen over dit soort sites. 

Dit zijn de regels en tips

Dit soort bemiddelingssites moeten voordat iemand betaalt om te kunnen reageren, duidelijk informeren wat de klant kan verwachten. Zo moet bijvoorbeeld eerlijk verteld worden of het mogelijk is om contact op te nemen met de verhuurder en waar het aanbod van huurwoningen überhaupt vandaan komt.  

Wie een huurwoning zoekt, kan daarom ook het beste naar de bron waar de sites ook uit putten: verhuurmakelaars of bemiddelaars. Zij publiceren hun aanbod ook, en je kunt er meestal gratis reageren, tipt de ACM. Het enige nadeel: je ziet niet het totale aanbod in de regio waar je zoekt.

Uiteindelijk betaal je hen wel bemiddelingskosten, voor het regelen van een bezichtiging bijvoorbeeld. Maar die kosten heb je sowieso, want de bemiddelingssites verwijzen uiteindelijk ook naar de verhuurmakelaars door. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Huurwoning steeds duurder, ondanks prijsdaling in grote steden

Om welke websites het prcies gaat, kan de ACM in deze fase van het onderzoek nog niet zeggen, laat woordvoerder Saskia Bierling weten. De meest gehoorde klacht: consumenten dachten dat ze via de site in contact konden komen met de verhuurder, maar dat bleek niet zo te zijn. 

Misleiding en oplichting

"Als de woning überhaupt nog beschikbaar was, moesten ze alsnog via een andere site contact leggen", vervolgt Bierling. Op z'n minst was er dus sprake van misleiding. 

In sommige gevallen is mogelijk ook sprake van oplichting, als de woning überhaupt niet bestaat of te huur is. Dat is ook de reden dat de ACM de klachten heeft gedeeld met het LMIO, die ook onderzoek doet. Hoe lang de onderzoeken zullen duren is onduidelijk. "We hopen dit jaar met resultaten te komen", aldus Bierling. 

Miniatuurvoorbeeld
mei 2019:

Nepverhuursites troggelen steeds meer huizenzoekers geld af

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van