Over en weer klappen

Vomar mag teamleider niet ontslaan die agressieve klant de winkel uit sloeg

21 juni 2021 11:43 Aangepast: 21 juni 2021 12:48
Vomar had de teamleider niet mogen ontslaan, maar een training moeten geven. Beeld © ANP

Supermarktbedrijf Vomar mag een jonge teamleider die een agressieve klant met geweld de winkel uitwerkte, niet ontslaan. Volgens de kantonrechter maakte de man een inschattingsfout, onder meer omdat hij nog geen training had gehad in het omgaan met lastige klanten.

De 21-jarige man werkte al sinds 2015 bij de vestiging van Vomar Voordeelmarkt in Amsterdam-West, en was net gepromoveerd tot teamleider. Op 13 februari waarschuwde een caissière hem, dat een klant de winkel was binnengekomen die eerder agressief tegen haar was geweest.

Klappen

De teamleider, op dat moment de hoogste leidinggevende in de winkel, benaderde de klant om hem een winkelverbod op te leggen. Toen de man weigerde te vertrekken, liepen de gemoederen in korte tijd hoog op.

Vervolgens werd de klant door de teamleider met harde hand de winkel uitgewerkt, waarbij 'over en weer klappen worden uitgedeeld'. Ook verloor de klant tijdens de schermutseling zijn evenwicht, en viel tegen een stelling. Nadat de man was verwijderd, keerde de rust in de winkel terug.

Ontslag op staande voet

Voor Vomar was het incident hiermee echter niet afgedaan. Na onderzoek kreeg de teamleider ontslag op staande voet.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Anderhalve maand in dienst, vertrekpremie van 64.000 euro

De werkgever leidde uit camerabeelden af dat de teamleider als eerste geweld had gebruikt, waardoor de situatie was geëscaleerd. Volgens Vomar zou de man 'zich opzettelijk schuldig hebben gemaakt aan fysiek geweld', en daarmee hebben gehandeld in strijd met de veiligheidsvoorschriften.

Fysiek geweld

De jonge teamleider nam daarmee geen genoegen, en stapte naar de rechter. Uit een onlangs openbaar geworden uitspraak blijkt dat de Amsterdamse kantonrechter oordeelt dat 'fysiek geweld ten opzichte van klanten zeer kritisch moet worden bekeken', maar niet altijd hoeft te leiden tot ontslag.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Helft supermarktmedewerkers geconfronteerd met geweld

In dit geval oordeelt de rechter dat Vomar de jonge teamleider niet had mogen ontslaan. Daarbij wijst zij erop dat de man nog maar net leidinggevende was, en nog geen training had gehad in de omgang met lastige of agressieve klanten.

Gooien met winkelwagen

Ook heeft de rechter oog voor het feit dat de teamleider altijd naar tevredenheid had gefunctioneerd en tijdens dit incident handelde uit bescherming van een collega die zich bedreigd voelde.

Daarbij speelt een rol dat de betreffende klant bekend stond als agressief. Zo had de man een maand eerder al verbaal en fysiek agressief gedrag vertoond in de supermarkt. Daarbij had hij onder meer een winkelwagentje naar een caissière gegooid.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dit is de top-10 meest spraakmakende ontslagzaken in 2020

Volgens de kantonrechter is geen sprake van opzet van de teamleider, maar van een inschattingsfout. "Onder deze omstandigheden had het meer in de rede gelegen dat Vomar had volstaan met een officiële waarschuwing en het aanbieden van trainingen hoe met dergelijke situaties moet worden omgegaan."

De kantonrechter zet daarmee een streep door het ontslag. Vomar moet de man zijn achterstallige salaris betalen inclusief een strafverhoging van 25 procent, en hem weer aan het werk laten.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van