Adviesprijzen te hoog

Consumentenbond: grote webwinkels misleiden klant met kortingen

29 maart 2021 09:44 Aangepast: 29 maart 2021 11:25
Webwinkels volgen lang niet altijd de juiste adviesprijs van fabrikanten. Beeld © ANP Foto

In veel winkels, ook online, worden consumenten lekker gemaakt met een flinke korting op de adviesprijs. Alleen is die adviesprijs in veel gevallen te hoog, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Onderzoekers inventariseerden de prijzen bij 250 webwinkels. Daarvan gebruikten 30 winkels de adviesprijzen van de fabrikant. Twaalf van de 30 winkels hanteerden echter niet de laatste adviesprijs van de fabrikant, maar een afwijkende.

Daadwerkelijke prijs

Van de 12 winkels die te hoge adviesprijzen gebruiken, doen 7 dat structureel, zegt de consumentenwaakhond. Ook grote namen als Bol.com, Coolblue en Koopjedeal.

De adviesprijs is de prijs die een fabrikant vaststelt voor een product, vaak gebaseerd op wat die fabrikant denkt dat de consument ervoor wil betalen. 

Wettelijk gezien kunnen winkeliers niet worden verplicht om deze prijs te volgen. Het product wordt vaak voor minder verkocht, maar ook weleens voor meer. Gebruikt een (web)winkel de adviesprijs bij een 'van/voor' aanbieding, dan mag dat alleen als het product in de 3 maanden ervoor daadwerkelijk voor die prijs is verkocht.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nieuwe wet moet leugenachtige webrecensies aan banden leggen

Voorbeelden

Alleen blijkt dat laatste lang niet altijd te gebeuren. De bond geeft een paar voorbeelden: 

  • Op Bol.com staat een Sony-tv te koop. Adviesprijs 1399 euro, bij Bol voor 899 euro. Maar de werkelijke adviesprijs blijkt 1000 euro, waardoor het voordeel terugloopt van 36 naar 10 procent.
  • Het OneBladePro scheerapparaat van Philips wordt bij Koopjedeal aangeboden voor 85 euro. Volgens de webshop is de adviesprijs 165 euro, maar die blijkt in werkelijkheid 65 euro. 
Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Google krijgt boete voor misleidende rangschikking hotels

Misleiding

De Consumentenbond wil al langer af van het gebruik van adviesprijzen. "Wat ons betreft, doen winkels het gebruik van adviesprijzen snel in de ban", zegt directeur Sandra Molenaar. 

"De adviesprijs is alleen bedoeld als een inschatting van de fabrikant hoeveel een consument voor een product overheeft. Meer niet. Dus stop met het gebruik ervan in de winkel, want dat werkt misleiding in de hand."

Reactie Bol.com

Bol.com stelt in een reactie dat van misleiding geen sprake is, omdat de webwinkel de adviesprijzen niet zelf bepaalt. "Wij doen er bij bol.com alles aan om correcte en actuele adviesprijzen aan onze klanten te tonen", zegt het bedrijf.

Leveranciers kunnen bij bol.com zelf de door de producent aangegeven adviesprijs doorgeven. "De snelheid waarmee de adviesprijs wordt geüpdatet in ons systeem kan echter sterk verschillen per leverancier", stelt het bedrijf verder. Bij verschillende adviesprijzen bij eenzelfde artikel, kiest het systeem automatisch de meest voorkomende of de laagste prijs.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Fabrikanten flessen de boel met 'lok-ingrediënt' volkoren

Vergissing

De Consumentenbond deed afgelopen jaren al vaker onderzoek naar de manier waarop webwinkels met adviesprijzen omgingen. Toen werd dezelfde misleiding aangetroffen.

In een reactie lieten de meeste winkels destijds weten dat het om een vergissing ging. Ze zouden de prijzen van een oude of verkeerde lijst hebben overgenomen. Ook zeiden ze periodiek nieuwe adviesprijzen van de fabrikanten te ontvangen, maar komen ze er niet aan toe om de prijzen op hun website aan te passen.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van