'Beter beschermd tegen hoge kosten'

Maximale rente voor kopen op afbetaling blijft 10 procent

11 februari 2021 12:19 Aangepast: 11 februari 2021 12:26
Het aantal consumenten met een betalingsachterstand daalt gestaag. Beeld © iStock

Webwinkels en postorderbedrijven mogen ook na 1 maart nog maar 10 procent rente in rekening brengen bij consumenten die op de pof spullen kopen. De maatregel om consumenten te beschermen tegen hoge rentes wordt verlengd tot 1 september.

Dat schrijft minister Wopke Hoekstra van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens Hoekstra is de crisis nog in volle hevigheid aan de gang waardoor een verlenging van de maximale kredietvergoeding van 10 procent op z'n plaats is. Vóór de coronacrisis was dat nog 14 procent.

"Consumenten kunnen nog steeds een verlies van inkomen ondervinden door de crisis en behoefte hebben aan krediet", schrijft hij. "Door de crisismaatregel te verlengen, blijven de kosten van krediet lager en worden consumenten dus ook beter beschermd tegen de hoge kosten van krediet."

De maximale vergoeding die geldverstrekkers mogen berekenen werd vorig jaar augustus verlaagd van maximaal 14 naar maximaal 10 procent. Volgens Hoekstra zorgt de maatregel ervoor dat 'consumenten tegen lagere maandlasten geld kunnen lenen voor consumptieve uitgaven in deze moeilijke tijden'.

Kinderbedje op de pof

De verlenging is een tegenvaller voor webwinkels die geld verdienen met de verkoop van producten op krediet. Onder meer Mediamarkt en Otto bieden hun klanten de optie aan om gespreid te betalen, tegen een hoge rente. Wehkamp heeft hier zelfs een apart zusterbedrijf voor opgericht.

De problematiek wordt uitvoering in beeld gebracht in de documentaire Schuldig uit 2017. Schrijnend is het voorbeeld van Carmelita, die tien jaar eerder een kinderbedje op de pof kocht bij Wehkamp en werd opgezadeld met een schuld van meer dan 8000 euro.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Webshops verdienen bakken met geld aan kredietverlening

Ondertussen nemen de problemen door schulden van huishoudens bij postorderbedrijven wel gestaag af, blijkt uit cijfers van het Bureau Krediet Registratie (BKR). Zowel het aantal leningen als het aantal kredieten met een betalingsachterstand is de afgelopen drie jaar gedaald.

Hadden Nederlandse consumenten in mei 2017 nog ruim 613.000 kredieten uitstaan, in juli vorig jaar was dit gedaald tot bijna 467.000. Tegelijkertijd nam het aantal leningen met een betaalachterstand in dezelfde periode af van 207.000 naar 112.000.

Aanscherping verificatieplicht

Ondanks de daling zijn Hoekstra's zorgen over de schulden bij postorderbedrijven 'nog niet volledig weggenomen', schrijft hij. Vooral het feit dat drie kwart van de bestaande schulden vóór 2015 is afgesloten, heeft zijn aandacht. "Ik vind het zorgelijk dat mensen zo lang met betalingsachterstanden blijven zitten."

Wat Hoekstra ook opvalt, is dat betalingsachterstanden relatief vaak voorkomen bij bedragen tot 1000 euro. "Dit is opmerkelijk, want juist bij deze kleine kredieten is het maandbedrag laag. Je zou juist verwachten dat mensen vaker in de problemen komen bij grotere kredieten met hogere maandbedragen."

Daarom worden kredietaanbieders, waaronder dus ook webwinkels, voortaan verplicht om bij aankopen vanaf 250 euro de financiële situatie van de koper te onderzoeken, schrijft de minister van Financiën in de Kamerbrief. Deze wettelijke verificatieplicht ligt nu nog op 1000 euro.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van