Overname HEMA

Saskia Egas Reparaz gaat HEMA leiden: sportieve verbinder

26 januari 2021 15:57 Aangepast: 28 januari 2021 11:09
De nieuwe ceo van HEMA, Saskia Egaz Reparaz. Beeld © Ahold

Saskia Egas Reparaz, nu nog ceo bij Etos, neemt later dit jaar de leiding bij HEMA over van Tjeerd Jegen. Wie is de nieuwe leider van de oer-Hollandse retailer? Een portret.

Egas Reparaz werkte ruim 20 jaar bij Ahold Delhaize. Sinds 2018 is ze ceo van drogisterijketen Etos, met 546 winkels in Nederland.

Eigen uitstraling

Ze was 'de beste kandidaat' om Jegen op te volgen, die sinds 2015 aan het roer stond van HEMA. "HEMA kan wel een vrouw aan het roer gebruiken", zei een ingewijde over haar tegen het Financieele Dagblad. 

De Etos-topvrouw viel in ieder geval op bij HEMA-kopers Parcom en Mississippi Ventures (van Jumbo-familie Van Eerd). "Op succesvolle wijze heeft zij de laatste jaren Etos helpen ontwikkelen tot toonaangevend merk met een sterke onlinepositie en een geheel eigen uitstraling."

Verder zien ze dat Egas Reparaz breed wordt gewaardeerd 'om haar verbindende kwaliteiten en klantgerichte, innovatieve aanpak die groei vooropstelt'. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Overname HEMA bijna rond, warenhuis krijgt nieuwe ceo

Egas Reparaz (1973) studeerde Internationale Financiële Economie aan de Universiteit van Amsterdam. Voor haar studie vertrok ze, krap 20, voor een jaar naar de universiteit van San Francisco. "Mooi dat mijn ouders me die ervaring gunden en me het vertrouwen gaven om dit te doen", zegt ze daarover in een interview met RetailTrends.

En, in hetzelfde interview: "Ik was sportief (...). Ik was best fanatiek ook als het om schoolprestaties ging. Winnen en sporten doe ik nog steeds graag, trouwens."

Doorstromer

Haar loopbaan begon bij hetzelfde concern waar ze binnenkort afzwaait: Ahold. Ze begon bij een Amsterdamse Albert Heijn achter de kassa en stroomde in de loop der jaren door binnen de organisatie. Zo was ze onder andere operationeel manager en category manager.

Tussen 2009 en 2011 volgde ze eigen managementprogramma's van Ahold: de Retail Acadamy en de Leadership Academy. 

Haar eerste wapenfeit als leidinggevende was de benoeming tot general manager van Albert Heijn To Go, in 2015. In die rol voerde ze verschillende veranderingen door in de formule en de strategie voor de gemakswinkels en zette zo het concept succesvol in de markt.

Transparantere communicatie

Haar harde werken werd beloond en in 2015 trad Egas Reparaz toe tot de directie van Albert Heijn, als marketingdirecteur. Ze werd eindverantwoordelijk voor alle marketing- en communicatie-uitingen van de keten. Niet alleen de advertenties, maar ook formule management voor alle 900 Albert Heijnwinkels en de visuele identiteit van de keten uit Zaandam. 

Tijdens de drie jaar als directielid voerde ze een transparanter communicatiebeleid door op het hoofdkantoor van Albert Heijn. 

Wat doet Saskia Egas Reparaz nog meer?

  • Supporter van Ajax
  • Lid Raad van Toezicht bij de Hortus Botanicus in Amsterdam
  • Lid Raad van Advies bij advocaten- en notariskantoor 
  • (binnenkort) lid Raad van Toezicht bij de ANWB
Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Etos doet overname, zet in op aanbieden van gezondheidsinfo

Balans is belangrijk

Zomer 2018 bracht de volgende stap op de ladder binnen Ahold Delhaize. Egas Reparaz volgde Jan-Derek Groenendaal op als ceo van Etos. Ze legde de grondslag voor de nieuwe strategie van de drogisterijketen, met een focus op welzijn.

"Een adviseur bij wie je altijd, zowel in de winkel als online, terecht kunt voor vragen over gezondheid", zo omschreef ze het in dit interview met het Algemeen Dagblad. 

De strategie paste haar persoonlijk ook goed. "Ik houd van gezonde voeding en een gezonde leefstijl", zei ze bij de aankondiging van de overname door Etos van de Solvo Groep (onder andere gezondheidsplein.nl), in 2019. "Balans is voor mij belangrijk om mijn persoonlijke welzijn ‘body’ te geven."

'Winnen en sporten doe ik nog steeds graag, trouwens'

Continue zoektocht

Ze ziet zichzelf als een verbinder. "In een steeds veranderende wereld vind ik het mooi om te creëren, te innoveren, een mentor te zijn en te leiden. Als ceo kan ik mensen verbinden en samen het merk bouwen, met hart en ziel."

De persoonlijke missie die ze zichzelf heeft opgelegd 'is niet altijd makkelijk en vereist lef... en een continue zoektocht' zegt ze. "De uitdaging en kunst is het om te allen tijde alles van jezelf te laten zien en anderen uit te nodigen om dat ook te doen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van