Elektrische auto's

Subsidie elektrische auto's alleen nog beschikbaar voor tweedehandsjes

08 januari 2021 15:55 Aangepast: 08 januari 2021 18:45
Een elektrische auto van het merk Polestar, dat hoort bij Volvo, in een showroom in Rotterdam, oktober 2020. Beeld © ANP

Wie dit jaar nog een subsidie wil bij de aanschaf van een elektrische auto zal genoegen moeten nemen met een tweedehands exemplaar. Het beschikbare geld voor nieuwe elektrische auto's is namelijk al lang en breed op. Bij de tweedehandsjes is er echter nog een behoorlijk bedrag over.

Voor het stimuleren van elektrisch rijden heeft de overheid onder andere twee subsidiepotjes. Een voor de aanschaf van nieuwe elektrische voertuigen en de ander voor tweedehandsjes.

Bij de aanschaf van een nieuwe auto krijg je 4.000 euro en bij een eerder gebruikt model kun je 2.000 subsidie aanvragen.

Ene pot snel leeg

De pot subsidie voor eerstehands elektrische auto's was binnen één dag leeg. Dat was deels te wijten aan het feit dat er maar iets meer dan een miljoen in zat. Oorspronkelijk zou er 14,4 miljoen in zitten. Vanwege een run op de subsidie in 2020 is een groot deel van het voor 2021 beschikbare bedrag naar 2020 geschoven.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Opnieuw run op elektrische auto's door verhoging bijtelling

Tegelijkertijd loopt het bij de subsidiepot voor tweedehands auto's helemaal geen storm. Brancheorganisatie BOVAG geeft aan dat de subsidie voor tweedehandsjes in 2020 pas aan het eind van het jaar opging en de teller voor dit jaar is vooralsnog blijven steken op 118.000 euro. 

Verkoopt minder goed

Garagehouder Jaco Knoop weet er alles van: "Ik heb nu drie elektrische auto's staan. Alle drie zijn ze onder de tienduizend euro en alle drie staan ze er al best een poosje, terwijl vergelijkbare benzineauto's zo weg zijn."

"Elektrische auto's zijn niet goedkoop, ook tweedehands zijn ze vaak duurder dan benzineauto's van een vergelijkbare grootte."

"De prijs speelt ook wel mee. Elektrische auto's zijn niet goedkoop, ook tweedehands zijn ze vaak duurder dan benzineauto's van een vergelijkbare grootte", geeft hij als verklaring. 

Tweedehands loopt jaren achter

Bij de Bovag herkennen ze dat beeld. "De tweedehands markt hobbelt eigenlijk altijd vier tot vijf jaar achter de nieuwe markt aan", vertelt Paul de Waal, woordvoerder bij de brancheorganisatie. "En de eerste generatie elektrische auto's was vrij prijzig. Dat remde de verkoop wel in de afgelopen jaren."

Dit jaar verwacht De Waal wel wat anders. "Er komen nu meer tweedehandsjes op de markt die uit een relatief betaalbaardere generatie komen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hyundai in gesprek met Apple over productie elektrische auto

Actieradius

Maar er speelt meer dan alleen het prijsverschil, vertelt autokoper Ton van Kippersluis. Hij kocht een tweedehands auto en twijfelde lang over een elektrische. Uiteindelijk besloot hij toch voor een benzine aangedreven auto te gaan.

"Ik maak mij vooral zorgen over die actieradius en de accu's. In mijn familie zitten een aantal mensen die elektrisch rijden en als die auto dan zo'n vier jaar oud is, merk je toch dat die actieradius snel afneemt. Dus daar had ik bij een tweedehands niet zo veel vertrouwen in", vertelt Van Kippersluis.

"Die tweeduizend euro die je dan krijgt is leuk natuurlijk maar het bedrag wat je neerlegt is alsnog zo hoog dat die subsidie niet in de afweging zit."

De subsidie blijkt in zijn afweging eigenlijk niet mee te spelen. "Die tweeduizend euro die je dan krijgt is leuk natuurlijk maar het bedrag wat je neerlegt is alsnog zo hoog dat die subsidie niet in de afweging zit. Bij mij speelde actieradius en aanbod veel meer mee", zegt hij. 

Aanbod

Dat argument hoor Paul de Waal van de Bovag wel vaker. "Wat er nu tweedehands aangeboden wordt komt vooral uit de leasemarkt. Dat zijn er gewoon nog niet zo heel veel. Mede daardoor gaat die subsidiepot ook minder snel leeg", aldus De Waal. 

Garagehouder Knoop sluit zich daar bij aan. "Daarnaast hoor je ook gewoon veel meer over het kopen van nieuwe elektrische auto's. Reclames op tv en radio bijvoorbeeld. Over het kopen van een tweedehands elektrische auto hoor je veel minder", legt hij uit. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Aantal elektrische auto's in Nederland verdubbeld in 2020

En bij de nieuwe elektrische auto's is dat aanbod er wel. En daar speelt de prijs minder mee denkt Ton van Kippersluis. "Ik als tweedehands autokoper kijk toch met een ander beschikbaar budget en belang naar mijn auto denk ik. Eerstehands kopers hebben meer geld en vinden een mooie nieuwe auto belangrijker dus hebben daar ook meer voor over", redeneert hij. 

Hoe de coronacrisis elektrische auto's een boost geeft

2020 was een belabberd autojaar, met één lichtpuntje. Het lijkt erop dat juist deze crisis ervoor zorgt dat we eerder in een elektrische auto stappen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van